zondag 12 april 2020

HEROVER EEN STUKJE VRIJHEID



Gisteren hadden we het over het najagen van onhaalbare en wel haalbare maar gewoon zinloze doelen. Vaak zijn we het ons helemaal niet bewust dat we iets najagen. De maatschappij en uw cultuur verwachten nu eenmaal van u dat u uw best doet op school, een goed betaalde baan kiest en probeert zo welvarend mogelijk te worden. Uw vrienden verwachten dat u van voetbal, mooie vrouwen en snelle auto's houdt en het komt zelfs niet in u op dat u zelf een keuze hebt en zelf kunt bepalen of u daar ook echt van wilt houden. Het is iets volkomen vanzelfsprekends geworden.

We zijn ons er vaak helemaal niet van bewust dat ons leven voornamelijk bestaat uit het najagen van allerlei doelstellingen. Veel van die onbewuste doelen vallen te herleiden tot cultureel en maatschappelijk ingebakken verplichtingen, of zijn het gevolg van ons door werkgevers of familie opgelegde verwachtingspatronen. Doelstellingen en verwachtingen die misschien helemaal niet zo rationeel zijn en waar we misschien helemaal niet voor gekozen zouden hebben als we wel een bewuste keuze hadden gemaakt. U kunt proberen om op zijn minst een deel van die onbewuste verwachtingspatronen bewust te maken door uzelf regelmatig de volgende vragen te stellen:

· Waar heb ik de afgelopen week veel tijd en energie in gestoken?
· Welk doel probeer ik daar bewust of onbewust mee te bereiken?
· Wat is het voordeel dat ik aan die activiteit heb? Vind ik die activiteit zelf plezierig, of krijg ik er op den duur iets waardevols voor terug?
· Zou ik een gelukkiger mens worden als ik de doelstelling weet te verwezenlijken?
· Zou ik er ongelukkiger van worden als het me niet lukt om die doelstelling te verwezenlijken?
· Wat kost het me om het te doel te halen? Wat zou er als alles goed gaat allemaal gedaan moeten worden om het doel te bereiken?
· Wat kost het me als ik het doel niet haal? Wat gebeurt er als er iets mis gaat en wat zou ik dan moeten doen?
· Weegt het geluk dat ik verwacht te bereiken op tegen de tijd en inspanningen die het me naar verwachting zal kosten om het doel te bereiken?

Door uzelf deze simpele vragen regelmatig te stellen zult u er waarschijnlijk achter komen dat op zijn minst een deel van uw doelstellingen de moeite van al het werk niet waard zijn. Als u dat eenmaal weet kunt u bewuster kiezen voor activiteiten die uw tijd en inspanningen echt waard zijn. Als u zich de komende paasdagen een beetje verveeld nu u verlost bent van allerlei gezellige familie-activiteiten en bezoekjes aan meubelboulevards kunt u misschien eens bij uzelf nagaan of het tijd wordt om afstand te doen van een paar uw zinloze doelstellingen. Met iedere door u overboord gezette overbodige doelstelling herovert u een klein stukje van uw vrijheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten