zaterdag 2 mei 2020

EEN RENAISSANCE VAN HET STOÏCISME


Als je het aantal volgers van dit blog als maatstaf neemt zou je het niet denken, maar er lijkt echt een soort wederopleving plaats te vinden van de antieke filosofie van het stoïcisme. Met de opkomst van het christendom lijkt er een einde te zijn gekomen aan het stoïcisme. Maar het stoïcisme is met het einde van het Romeinse Rijk niet zomaar van de aardbodem verdwenen. Al dan niet in het verborgene bleef deze filosofie door de eeuwen heen zijn aanhangers houden. Vooral Seneca bleef populair. Alleen al omdat hij in het Latijn schreef terwijl de geschriften van Epictetus en Marcus Aurelius in het Grieks waren geschreven. Een taal die in de Middeleeuwen zo goed als vergeten was geraakt.

Op de achtergrond bleef de stoïcijnse filosofie echter steeds invloed uitoefenen op de manier waarop zowel beroepsfilosofen als verborgen crypto-stoïcijnen hun leven inrichtten. In de moderne tijd lijkt daar echter een abrupt einde aan te zijn gekomen. Filosofie was nu echt een volledig theoretische bezigheid geworden, een vooral op de levenspraktijk gerichte filosofie als het stoïcisme werd daarom als volstrekt oninteressant aangemerkt. Het stoïcisme werd dan ook nauwelijks meer genoemd en het is tegenwoordig heel goed mogelijk om een studie filosofie met succes af te ronden zonder ook maar één stoïcijnse tekst te hebben gelezen.

Aan het eind van de twintigste en het begin van de eenentwintigste eeuw wordt er echter een kentering zichtbaar. Er ontstaat een groeiende belangstelling voor de stoïcijnse filosofische traditie. Vreemd genoeg kwam die hernieuwde belangstelling niet uit de filosofie maar uit de hoek van de psychologie. Het antieke stoïcisme wordt niet één op één overgenomen, maar past zich aan aan de moderne tijd en de nieuwe wetenschappelijke inzichten. Zo zeer dat het weer een nieuwe levende filosofie is geworden en er zelfs een nieuwe naam voor is opgedoken: het moderne stoïcisme. Dit om verwarring met het neo-stoïcisme van met name de Nederlandse filosoof Justus Lipsius (1547-1606) te voorkomen.

Dit modern stoïcisme blijft wel een filosofie en levenskunst gebaseerd op het gedachtegoed van het antieke stoïcisme, maar neemt actief nieuwe inzichten in zijn leer op. Dit past trouwens uitstekend binnen de klassieke doctrine die er immers van uitging dat er geen vaste doctrine bestaat en dat de leer continue door nieuwe filosofen en wetenschappers moet worden aangepast. Op het moment dat eind twintigste-eeuw de Rationeel Emotieve Gedragstherapie (RET of RETB) van de psycholoog Albert Ellis in zwang raakt groeit ook de belangstelling voor het stoïcisme. Deze voorloper van de Cognitieve Gedragstherapie (CBT) van Aaron Beck was sterk beïnvloed door de oude filosofie van het stoïcisme. Eerder had het stoïcisme ook al invloed uitgeoefend op de psychotherapie van Paul DuBois en op de logotherapie van Viktor Frankl. Maar ook in de reguliere filosofie neemt, met mensen als Philippa Foot, Alasdair MacIntyre en Martha Nussbaum de belangstelling voor de deugdethiek en daarmee ook voor het stoïcisme toe.

Zoals gezegd baseert het modern stoïcisme zich weliswaar op de oude filosofie, maar wordt getracht deze aan te passen aan de hand van nieuwe wetenschappelijke inzichten. Het zijn vooral hedendaagse filosofen als Lawrence Becker, Massimo Pigliucci, Donald Robertson en in Nederland Miriam van Rijen die daar een bijdrage aan hebben geleverd. Lawrence Becker heeft in zijn boek “A New Stoïcism” een gedachte-experiment uitgevoerd waarmee hij probeert te achterhalen hoe het stoïcisme zich zou hebben ontwikkeld als het tweeduizend jaar lang een levend filosofisch systeem zou zijn gebleven. Hij komt daarbij tot de slotsom dat het stoïcisme zich met wat aanpassingen prima staande had kunnen houden in de moderne filosofische en wetenschappelijke ontwikkelingen. Met zijn boek “The Philosophy of Cognitive-Behavioural Therapy” heeft Donald Robertson de dwarsverbanden tussen stoïcijnse filosofie en cognitieve gedragstherapie duidelijk gemaakt.

Een van de belangrijkste verschillen tussen het klassieke stoïcisme en de moderne variant ziet op de manier waarop tegen het universum wordt aangekeken. Het klassieke stoïcisme ziet het universum als een welwillende bewuste en rationele entiteit die aan de hand van deterministische natuurwetten de loop van de geschiedenis bepaalt. Hoewel niet geheel onmogelijk is het moeilijk een dergelijke beeld van het universum met de moderne wetenschappelijke inzichten te verzoenen. Een ander verschil zit in het concept van de ideale stoïcijnse wijze. Volgens het klassieke stoïcisme zou alleen deze mythische wijze een werkelijke waardevol en gelukkig mens zijn. Alle andere mensen zouden als dwazen moeten worden aangemerkt. In de ogen van het modern stoïcisme is het ook voor gewone stervelingen mogelijk om in verschillende gradaties een waardevol en gelukkig leven te leiden.

Het moderne stoïcisme beleeft niet alleen in de filosofie en de psychotherapie een comeback ook in het publieke domein wint deze levenskunst aan invloed. Er bestaat een grote online gemeenschap en verschillende gerenommeerde filosofen onderhouden een blog of een podcast (zoals bijvoorbeeld: howtobeastoic en modernstoicism) Ook bestaan er een aantal stoïcijnse facebook groepen (bijvoorbeeld: Stoicism, en mijn eigen groep).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten