U heeft het waarschijnlijk helemaal niet in de gaten, maar u
bent de hele dag bezig met het vellen van waardeoordelen. Uw zintuigen
bombarderen uw brein met een onafgebroken stroom van indrukken en iedere indruk
uit de buitenwereld krijgt te maken met uw goed- of afkeuring. Deze meestal
volkomen impliciete waardeoordelen vormen de grondslag van uw emoties. Of u
iets goed- of afkeurt bepaalt hoe u zich daarover voelt. Het zijn dan ook niet
de omstandigheden zelf die bepalen hoe u zich voelt, maar uw mening over die
omstandigheden. De kwaliteit van uw emoties is daarmee volledig afhankelijk van
de kwaliteit van uw oordelen. Volgens de stoïcijnen leidt een incorrect oordeel
onvermijdelijk tot een passie, dus tot een verkeerde en meestal vervelende
emotie.
Emoties zijn dus reacties die u verkiest te hebben. Het is
een vorm van denken. Het zijn waardeoordelen die u op bepaalde indrukken uit de
buitenwereld plakt. Het lijkt misschien ongelofelijk maar u heeft in principe
evenveel invloed op het opheffen van uw arm als op het krijgen van een bepaalde
emotie. Het ligt wel wat gecompliceerder dan het omhoog willen tillen van uw
arm, maar in wezen is een emotie net zo afhankelijk van uw wil als uw fysieke
bewegingen. Emoties zijn een vorm van denken en denken is bij uitstek iets waar
u actief mee bezig bent. Het is niet iets wat u passief ondergaat en maar over
u heen laten komen. Gedachten en oordelen zijn iets wat u beheerst, een deel
van uw identiteit dat u kunt sturen.
Toch hebben we het meestal niet in de gaten dat we permanent
bezig zijn de wereld en mensen om ons heen te beoordelen. Het gebeurt bijna
volledig impliciet en vol automatisch. De stoïcijnen vinden het dan ook van het
grootste belang dat u zich bewust wordt van de oordelen die u velt. U moet zich
bewust worden van de gedachten die ten grondslag liggen aan uw emoties.
Epictetus zei het zo:
Oefen jezelf er dan
ook in om tegen iedere vervelende gebeurtenis te zeggen: ‘je bent niet meer dan
een indruk, je bent helemaal niet wat je lijkt te zijn’. Daarna moet je die
gebeurtenis grondig onderzoeken en beoordelen: ‘heb ik wel of geen controle
over deze gebeurtenis.’ Als je tot de conclusie komt dat de gebeurtenis behoort
tot de categorie van dingen waar we geen controle over hebben, dan moet je
zeggen dat het jou niet aangaat. (Epictetus; Handboekje; hoofdstuk 1)
Epictetus roept u hier op om elke keer dat u uzelf erop
betrapt een oordeel te vellen over een gebeurtenis of persoon even te stoppen
en bij uzelf te zeggen: ‘wacht eens even je bent maar een indruk, en misschien
helemaal niet wat je zegt te zijn’. Wen uzelf aan om u even in te houden en na
te denken voor u een beslissing neemt en tot voelen en handelen overgaat. Stel
bijvoorbeeld dat u op een zwoele zomeravond gezellig met vrienden zit te
borrelen. U bent voldaan en al lichtelijk beneveld, maar hebt eigenlijk nog wel
zin in een toastje met Franse kaas en een laatste glas van die heerlijke
Chardonnay. Stel uzelf dan de vraag of de indruk dat een extra glaasje wijn en
een extra brok Roquefort uw welbevinden zal bevorderen wel echt klopt. De
impuls om uzelf nog eens in te schenken is het gevolg van uw beslissing dat het
u iets goeds oplevert. Epictetus wil dat u voor u toegeeft aan uw eerste indruk
en tot handelen overgaat even een denkpauze inlast. Waarschijnlijk zult u dan
tot de conclusie komen dat u er verstandiger aan doet om tot een ander
waardeoordeel te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten