Hoofdstuk 49 van het
Handboekje van Epictetus
Als iemand er trots
op is dat hij de boeken van Chrysippus begrijpt en kan uitleggen zeg dan tegen
jezelf: Als Chrysippus niet zo moeilijk had geschreven dan had die man niets
gehad om over op te scheppen. Maar wat wil ik nu eigenlijk? Ik wil de natuur
begrijpen en in harmonie met de natuur leven. Ik zoek dus iemand die me de weg
kan wijzen en ik hoor dat ik daarvoor bij Chrysippus moet zijn, dus wend ik me
tot hem. Maar ik begrijp zijn boeken niet, dus zoek ik iemand die ze voor me
kan uitleggen. Zover is er nog niets om trots op te zijn. Wanneer ik iemand
gevonden heb die me die boeken kan uitleggen dan moet ik ze nog wel in de
praktijk brengen: pas als ik dat doe heb ik echt iets om trots op te zijn. Maar
als ik alleen maar bewondering heb voor de uitleg dan ben ik een kamergeleerde
geworden en geen filosoof. Het maakt dan niet uit of ik Chrysippus uitleg of
Homerus. Als iemand me dus vraagt: ‘Wil je me die tekst van Chrysippus eens uitleggen’?
Dan schaam ik me als ik alleen met woorden maar niet met daden in staat ben te
laten zien dat ik hem begrepen heb.
Epictetus noemt hier Chrysippus (280-207 v.Chr.), de derde
scholarch (schooldirecteur) van de stoïcijnse school in Athene. Hij wordt wel
de tweede grondlegger van de stoa genoemd. De biograaf Diogenes Laërtius
vertelt dat hij op zeer hoge leeftijd aan een lachbui is overleden. Hij is de
grondlegger van de stoïcijnse kennistheorie en logica en schijnt, nog al brutaal,
tegen zijn leraar Cleanthes (330-232 v.Chr) gezegd te hebben dat die hem alleen
maar de uitkomst van de stoïcijnse theorie hoefde te vertellen. De argumenten zou
hij er dan zelf wel bij zoeken.
De stoïcijnse logica en taalfilosofie die met Chrysippus
begon is tot op de dag van vandaag vermaard. Er zijn zelfs delen van de
stoïcijnse propositielogica die tweeduizend jaar vergeten en onbegrepen zijn
gebleven. Pas toen deze vorm van logica in de vorige eeuw door moderne logici
weer opnieuw werd uitgevonden, begreep men hoe geavanceerd de stoïcijnse logica
eigenlijk was geweest. Zijn redeneringen liggen aan de basis van het goed
onderbouwde stoïcijnse systeem. Er woedde in zijn tijd een heftige concurrentie
strijd tussen zijn stoïcijnse school en de, op dat moment, sceptische door Plato
gestichte Academie. Een strijd die hij uiteindelijk glansrijk wist te winnen.
In de Oudheid werd, waarschijnlijk terecht, gezegd dat er zonder Chrysippus
geen stoa zou hebben bestaan. Hij wordt dan ook wel eens de tweede oprichter
van de stoïcijnse filosofie genoemd.
Chrysippus heeft volgens Diogenes Laërtius meer dan 700
boeken geschreven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Hij stond bekend als
een groot geleerde en schreef naast boeken over kennistheorie, logica, politiek
en ethiek ook boeken over seks en erotiek. Net als bij de meeste stoïcijnse
filosofen hebben geen van zijn boeken de Middeleeuwen overleefd. Zijn boeken
schijnen geen makkelijke kost te zijn geweest. Zonder hulp van een leraar was
er voor een beginnend student nauwelijks uit te komen. Saaie geschriften met
redeneringen die door de briljante logicus Chrysippus op een rigoureuze manier
kloppend werden gemaakt.
Deze moeilijke boeken van Chrysippus waren verplichte kost
voor Epictetus’ leerlingen en waren volgens hem dus zeker nodig voor een goed
begrip van de stoïcijnse theorie. Epictetus waarschuwt zijn studenten in dit
hoofdstukje echter wel voor de ivorentoren van de kamergeleerde. Het
onderzoeken van dit soort teksten heeft een eigen aantrekkingskracht. Intellectueel
ingestelde studenten hebben de neiging om helemaal op te gaan in het ontleden
van de logica en stijl van de gevoerde redeneringen. Het is verleidelijk om zo
een echte theoreticus weggekropen in zijn ivoren toren te worden. Maar het
stoïcisme mag dan een ingewikkelde en logisch kloppende theorie hebben, het is
toch vooral een praktische filosofie. Een filosofie die bedoeld is om te worden
toegepast in het dagelijkse leven. Het beheersen en kunnen uitleggen van de
stoïcijnse theorie alleen is niet voldoende. Een stoïcijns filosoof is geen
kamergeleerede. Volgens Epictetus is theoretische kennis eigenlijk pas het
begin. Het gaat erom die theorie ook echt in de praktijk te brengen. Het
stoïcisme is in de eerste plaats een filosofie die geleefd moet worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten