Oosterse godsdiensten, zoals Boeddhisme, oefenen een grote
aantrekkingskracht uit op de moderne gestreste mens. Mindfulness is een uit de
Boeddhistische traditie voortgekomen methode om je op een zachtmoedige
niet-reactieve manier bewust te zijn van wat er in de wereld om je heen, en in
de wereld binnen in, met je gebeurt. De westerse wetenschap heeft zich er over ontfermd
en tegenwoordig is deze mindfulness niet meer uit de moderne psychotherapie weg
te denken.
Weinig mensen weten echter dat ongeveer gelijktijdig met
Boeddha ook de stoïcijnen een vorm van mindfulness hebben ontwikkeld. De stoïcijnen
noemen het ‘prosochê’: niet aflatende aandacht voor wat je denkt en doet. In zoverre
wijkt het wel wat af van de doorsnee oosterse mindfulness. Een stoïcijn zal
zich niet zo zeer met zijn ademhaling bezighouden, maar zal zich vooral bewust proberen
te zijn van zijn innerlijke toestand. Het gaat om vragen als: Wat ben ik aan
het doen? Wil ik dit ook echt doen? En vooral wat denk en voel ik op dit moment?
Dat neemt trouwens niet weg dat een ademhalingsmeditatie prima met een
stoïcijnse praktijk valt te combineren.
Epictetus schrijft over ‘Prosochê’:
“'Vandaag wil ik spelen', zegt ge. Wat belet u met aandacht
te spelen? 'Ik wil zingen', zegt ge. Wat belet u met aandacht te zingen? Er
bestaat toch geen gebied in het leven waar het schenken van aandacht niet van
toepassing kan zijn? Denkt ge dan dat ge een taak slechter zult verrichten met
aandacht en beter zonder aandacht? Is er iets in het leven wat beter gedaan kan
worden door hen die hun aandacht niet gebruiken? Gaat de timmerman nauwkeuriger
te werk wanneer hij geen aandacht aan zijn werk geeft? Stuurt de stuurman het
schip veiliger wanneer hij geen aandacht schenkt? En wordt enige andere
eenvoudige bezigheid beter tot een einde gebracht door geen aandacht te
schenken?
Wanneer u uw aandacht voor een klein ogenblik laat
verslappen, denk dan niet dat ge haar weer terug kunt vinden wanneer ge maar
wilt. Integendeel, bedenk toch dat ge er ook wat alle andere dingen betreft,
noodzakelijkerwijs slechter aan toe zijt door uw vergissing van vandaag. Want
eerst ontstaat de gewoonte om geen aandacht te schenken - en dat is het ergste
van alles - en vervolgens om het moment van aandacht schenken uit te stellen.
Dan gewent ge u om goed en waardig gedrag steeds verder uit te stellen en ook
de noodzaak om te leven volgens uw ware natuur en daarin te volharden. Indien
uitstellen van nut zou zijn, dan zou het geheel en al opgeven van de aandacht
van nog meer nut zijn. Maar indien het opgeven geen nut heeft, waarom bewaart
ge dan niet voortdurend uw aandacht?”
Een stoïcijn in opleiding, een zogenoemde ‘prokopton’, moet
zich zelf dus door en door leren kennen. Hij moet als een bioloog die een
vreemd insect onderzoekt zijn dagelijkse bezigheden en gevoelens onder een
vergrootglas leggen. Van een afstandje moet hij kijken hoe hij reageert op de
dingen die hem overkomen. Hij moet zien hoe hij oordeelt over dingen die al dan
niet in zijn macht liggen.
‘Prosochê’ is daarmee de belangrijkste spirituele
oefening voor een leerling stoïcijn. Het is niet de bedoeling om een oordeel over jezelf te vellen. Het gaat
erom om mild en niet oordelend te observeren wat er zich in je af speelt. Vaak is
dat al genoeg om veranderingen in gang te zetten. Door te zien dat je van
streek raakt of zelfs kwaad wordt door dingen en gebeurtenissen waar je geen
enkele invloed op hebt wordt je je vaak ook bewust van de zinloosheid van die
emoties. Misschien kan je daardoor de hoeveelheid negatieve emoties in je leven
wel verminderen.
Door je gedrag van een afstandje te bestuderen ontdek je
bepaalde vaste gedachtenpatronen met de daar bij behorende gevoelens. Je zou
bijvoorbeeld de volgende gedachtentrein kunnen hebben: “Je trein is weer eens
te laat, je loopt het risico voor de derde keer deze week te laat op je werk te
komen, je baas keek de vorige keer dat je te laat kwam behoorlijk bedenkelijk,
bij de volgende ontslagronde zou het zomaar kunnen dat jij het bent die
ontslagen wordt, je kunt dan je hypotheek niet meer betalen, misschien gaat je
vrouw dan wel bij je weg enzovoort, enzovoort”. En dat dan allemaal met de
bijbehorende gevoelens van angst en onmacht. Een gedachtenpatroon dat steevast
de kop op steekt als er weer eens een trein vertraging heeft.
Als je je leven met de ‘prosochê’ methode in de gaten houdt
zal je zonder enige twijfel een heel scala van dergelijke automatische
gedachtentreinen ontdekken. Door je zelf aandachtig in de gaten te houden leer
je op een gegeven moment de eerste tekenen van zo’n patroon te herkennen. Dat geeft
je dan de gelegenheid om (het liefst in gedachten) je zelf een luid HALT! toe
te roepen. Je kunt je leven aanzienlijk vereenvoudigen door een aantal van die
treinen op te geven. Zo kan je door stoïcijnse mindfulness toe te passen je
leven stapje voor stapje een beetje leuker maken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten