Onze moderne samenleving is in de ban van het medelijden. Het
lijkt wel een steeds erger wordende epidemie. Emotie-tv is populairder dan
ooit, zelfs informatief bedoelde programma’s gaan meer over de gevoelens van de
geïnterviewde dan over de inhoud. Het gaat minder om wat er gebeurde dan om de
vraag hoe iemand zich voelt. Empathie is tegenwoordig een bewonderingwaardige
emotie. Het zal u daarom misschien wel wat rauw op uw dak vallen om te horen
dat stoïcijnen empathie afwijzen en medelijden zelfs een afkeuringswaardige
emotie vinden. Epictetus zegt het in hoofdstuk 26 van zijn Handboekje zo:
Leer de natuur kennen
door naar overeenkomsten te zoeken. Als, bijvoorbeeld, andermans slaaf een
kopje breekt, zeg je direct: ‘dat kan nu eenmaal gebeuren’. Als het nu jouw
kopje is dat breekt bedenk dan dat je net zo moet reageren als wanneer het een
ander overkomt. Dit moet je ook doen bij belangrijkere dingen. Het kind of de
vrouw van een vreemde is overleden. Iedereen zegt dan: ‘Zo gaat dat nu eenmaal
in het leven’. Maar als je eigen kind of vrouw overlijdt, dan is het meteen:
‘Ach en wee’ en ‘arme ik’.
Het lijkt er op dat Epictetus wil dat zijn leerlingen
gevoelloos en onmenselijk worden. Dit hoofdstukje klinkt best hard, toch heeft hij
het beste met u voor en wil hij weldegelijk dat u om uw medemens geeft. Hij wil
echter voorkomen dat u zich inleeft in de situatie van onfortuinlijke anderen
en dat u daardoor letterlijk met ze meevoelt. Medelijden is een heftige en
onplezierige reactie die makkelijk gemanipuleerd kan worden. Denk maar aan de
populariteit van emotie-tv. Het is beperkt tot de mensen die je kent of waar je
op de één of andere manier een band mee hebt. Het is moeilijk zo niet
onmogelijk om empathie te voelen voor duizenden abstracte hongerende mensen in
Afrika. De empathie komt pas op het moment dat een liefdadigheidsorganisatie u
beelden van een zielig kindje laat zien. Als u die beelden ziet voelt u
medelijden en dat stimuleert u weer om uw portemonnee te trekken.
Stoïcijnen willen dat soort medelijden zo veel mogelijk
voorkomen. Het is een onprettig gevoel, afhankelijk van de situatie en heel
makkelijk manipuleerbaar. De mensen die niet in beeld zijn laten u koud en
worden door u vergeten. Het voorkomen van gevoelens van medelijden betekent
niet dat stoïcijnen willen dat u zich het lijden van andere mensen niet
aantrekt. Ze streven naar een rationele hulpvaardigheid. Ze willen dat u op
grond van redelijke overwegingen tot de conclusie komt dat bepaalde personen of
groepen mensen onder mensonwaardige omstandigheden moeten leven en dat ze
daarom uw hulp nodig hebben. U moet uw bereidheid om anderen te ondersteunen
niet afhankelijk laten zijn van toevallige of gemanipuleerde gevoelens van
medelijden. Daarmee beperkt u zichzelf veel te veel en sluit u grote delen van
de mensheid uit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten