De Griekse stoïcijnen hebben heel wat boeken over liefde en
seksualiteit geschreven. Veel is er niet van over. Van de meeste boeken kennen
we alleen nog de titels. Het was voor de stoïcijnen in elk geval een belangrijk
onderwerp, waar ze veel aandacht aan schonken. In de Romeinse tijd schrijft de
stoïcijnse filosoof en leraar van keizer Augustus, Arius Didymus dat de wijze
niet alleen verstandig, intelligent en vriendelijk, maar ook een bekwaam
minnaar is. Volgens Arius is de wijze dus goed in bed. Hij waarschuwt er wel
voor dat de seksuele liefde niet tot een obsessie mag uitgroeien, een seksuele
relatie moet op wederzijds respect gebaseerd zijn. Seks en liefde behoren tot
de onbelangrijke, maar wel te verkiezen zaken. Het is natuurlijk om er naar te
streven, maar voor een virtuoos leven is het niet persé noodzakelijk. Epictetus
waarschuwt zijn jonge en amoureuze leerlingen om voorzichtig te zijn. Seks is
natuurlijk maar kan makkelijk uit de hand lopen:
“Wees voorzichtig met seks voor het
huwelijk. Zorg er voor dat je eventuele seks legaal en met wederzijdse
instemming is. Veroordeel anderen niet om hun seksuele activiteiten en poch
niet over je zelf.” (Epictetus; Handboekje hoofdstuk 33)
Net als alle andere natuurlijke en te verkiezen dingen moet
er rationeel met seksualiteit en verliefdheid worden omgegaan. Verliefdheid en
seksuele begeerte kunnen riskant zijn, het kan tot bezitterigheid en jaloezie
leiden. Twee emoties die tot de absoluut te vermeiden passies worden gerekend. Als
het object van uw begeerte en liefde de voorkeur geeft aan een ander mag dat, hoe
moeilijk ook, niet tot afgunst leiden. Voor een stoïcijn is ieder mens volkomen
vrij in zijn keuzes en niemand kan op wat voor manier dan ook aanspraak maken
op een ander.
Musonius Rufus wijst er op dat een relatie meer dan alleen
seksueel behoort te zijn. Het moet een gemeenschap van mensen zijn die elkaar
versterken en elkaar helpen om hun virtuositeit te ontplooien. Maar intimiteit
hoort daar zeker ook bij, het maakt de vriendschap en wederzijdse steun alleen
maar sterker. Ik heb het hier trouwens expres over een gemeenschap en niet over
een echtpaar of een stel. Homofiele relaties waren, zeker voor de Griekse
stoïcijnen, geen enkel probleem en ook wat tegenwoordig polyamorie wordt
genoemd werd niet afgewezen. Integendeel van de stichter van de stoïcijnse
school Zeno is bekend dat hij in zijn boek ‘De Republiek’ een utopische staat
heeft beschreven waar het bestaan van meerdere liefdesrelaties naast en door elkaar
de regel was.
Een stoïcijn hoeft zich dus niet alleen geestelijk tot
iemand aangetrokken te voelen, lichamelijke aantrekkingskracht wordt als
natuurlijk en volstrekt acceptabel aangemerkt. Seksuele liefdesrelaties konden
zelfs helpen bij het leiden van een gelukkiger en virtuozer leven. In de
utopische staat van Zeno zouden alle tempels gesloopt worden, allen voor de god
van de liefde, Eros zou nog plaats zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten