Als stoïcijn hoeft u niet een bepaalde religie of politieke
stroming aan te hangen. U kunt Boeddhist, Christen of atheïst zijn, conservatief
of progressief zonder dat dat u verhindert om er naar te streven een virtuoos
leven te leiden. Toch zal het stoïcisme invloed hebben op de keuzes die u
maakt. Stoïcisme valt slecht te verenigen met al te fundamentalistische en
absolute standpunten. Het zijn van stoïcijn betekent dat u maatschappelijke en
politieke problemen op een rationele en realistische manier bekijkt. Ook betekent
het dat u zich welwillend en vriendelijk opstelt tegenover uw medemens. Denk
daarbij aan de hier eerder beschreven cirkels van Hierocles.
Neem bijvoorbeeld de klimaatsverandering. Als de opwarming
van de Aarde reëel is, betekent dit voor een stoïcijn dat er zwaarwegende
morele redenen zijn om daar actie tegen te ondernemen. De drie topoi spelen een
belangrijke rol bij de manier waarop een stoïcijn met dergelijke maatschappelijke
problemen omgaat. Om te beginnen de met de topos van het juiste verlangen
verbonden fysica. Probeer een goed beeld te krijgen van de beschikbare kennis
over het probleem. In ons voorbeeld gaat het dan om de vraag of er inderdaad
door menselijk handelen een opwarming van de planeet plaatsvindt. De gemiddelde
stoïcijn is geen klimaatdeskundige en zal een eigen onderzoekje moeten doen
naar wat er zoal over bekend is. Omdat hij geen deskundige is zal hij zich
daarbij noodgedwongen op de expertise van anderen moeten baseren.
Maar hoe bepaalt u of iemand werkelijk deskundig is? Het internet
staat vol met desinformatie en zelfbenoemde deskundigen. Het is voor een leek niet
bepaald makkelijk om het kaf van het koren te scheiden. Hier een paar tips die
u daarbij kunnen helpen:
1.
Wie is de deskundige en waarin is hij deskundig?
Is hij wel deskundig op het gebied waarop zijn stellingen betrekking hebben? Wat
voor belangen vertegenwoordigt hij? Een econoom in dienst van de olie-industrie
is bijvoorbeeld niet de meest geëigende persoon om iets over de
klimaatsverandering te zeggen.
2.
Onderbouwt de deskundige zijn stellingen? Kloppen
zijn redeneringen? Verwijst hij naar onderzoeksresultaten? Een stelling moet in
elk geval logisch goed onderbouwd zijn.
3.
Zijn andere deskundigen het met zijn stellingen
eens? Als er een zekere consensus onder deskundigen bestaat is de kans groot dat
het in elk geval aannemelijk is dat de stelling van een deskundige klopt.
Als u zich er van overtuigd hebt dat uw deskundigen
betrouwbaar zijn, wordt het tijd om te bepalen of u het probleem goed begrepen
hebt. Kijk daarbij of u de concepten en problemen van de klimaatsverandering in
gedachten of in werkelijkheid aan iemand anders kunt uitleggen. Als u dat lukt
hebt u zich zelf een aardig beeld van het probleem eigen gemaakt.
Vervolgens komt de aan de topos van het juiste oordeel
verbonden logica aan bod. Het is nu tijd om op basis van de door u verzamelde feiten
tot een eigen mening over het probleem te komen. We hebben al gekeken naar de
onderbouwing van de stellingen van de deskundige, maar hoe staat het met onze
eigen redeneringen? Wees kritisch en onderzoek of uw meningen logisch kloppend
zijn. Als we van ons zelf weten dat we nogal hangen aan bepaalde standpunten
moeten we extra voorzichtig worden. Misschien bent u politiek progressief en
lid van een groene partij en heeft u daarom, om bij ons voorbeeld te blijven,
een uitgesproken mening over klimaatverandering. Een rede te meer om extra
kritisch te zijn op uw eigen redeneringen. Klopt de logica van uw redeneringen
en zijn ze echt op de ‘feiten’ gebaseerd? Probeer te achterhalen wat een echte
of imaginaire tegenstander tegen uw standpunten in zou kunnen brengen. Wat kunt
u daar tegen in brengen? Of zit er misschien toch meer waarheid in het standpunt
van uw tegenstander dan u aanvankelijk dacht? Een stoïcijn probeert altijd zo
realistisch en rationeel mogelijk te blijven. Dit kan betekenen dat oude
standpunten en overtuigingen moeten worden bijgesteld. Ook als de conclusie
waar hij op uit komt niet prettig is en niet past binnen zijn traditionele wereldbeeld.
Bent u er uiteindelijk van overtuigd dat uw feiten en logica
in orde zijn. Dan wordt het tijd voor de aan de topos van het juiste handelen
verbonden ethiek. Wat zijn de consequenties van uw conclusies. Denk aan de
cirkels van Hierocles en de welwillende houding die een stoïcijn tegenover zijn
medemens hoort in te nemen en bedenk wat uw conclusie voor uw leven betekent. Heeft
uw nieuwe mening bepaalde gevolgen voor uw handelen? Wat zou rationeel zijn om
onder deze omstandigheden te doen? Zijn er dingen die u anders moet gaan doen?
Wees tenslotte niet te dogmatisch en star. De wereld is
dynamisch, er worden constant nieuwe ontdekkingen gedaan en nieuwe inzichten
opgedaan. Ook kunt u zich vergist hebben. Achteraf kan blijken dat de ‘feiten’
toch anders zijn dan aanvankelijk aannemelijk leek. Of dat uw redeneringen toch
niet zo logisch zijn als u dacht.
Het gaat hier over klimaatverandering. Dit lijkt mij nu typisch iets waar wij totaal geen controle over hebben dus is het een verspilling van tijd, moeite en energie van ons hier op te richten.
BeantwoordenVerwijderen