WAAROM IK STOÏCIJN BEN
Stoïcijnen dat zijn toch die norse, chagrijnige zuurpruimen
uit de antieke oudheid die hun leven wijden aan een sober en somber leven,
wachtend op de volgende tegenslag om die dan onbewogen als een standbeeld te
ondergaan? Dat dacht ik tenminste altijd. Totdat mijn leraar antieke talen me
de werken van Seneca, Marcus Aurelius en Epictetus liet lezen. Er ging een
wereld voor me open. Ze bleken heel anders te zijn dan ik had gedacht. Alles wat
ik meende te weten over de stoïcijnen was fout. Stoïcijnen waren alles behalve
‘stoïcijns’ in de moderne betekenis van het woord. Als ik ze nu zou moeten
beschrijven dan zou ik ze juist vrolijk en optimistisch noemen. Voor ik het
wist was ik aan het experimenteren met de stoïcijnse technieken voor een
prettig leven.
Zo gebeurde het dat ik op weg naar huis weer eens op een
winderig en regenachtig perron stond te wachten op een hopeloos vertraagde
trein plotseling aan het advies van Epictetus moest denken. Ik vroeg me af welk
aspect van de situatie in mijn macht lag en welk aspect niet. Ik had al snel
door dat hoe kwaad en geërgerd ik ook werd, ik de trein daar geen seconde
eerder het station mee binnen zou krijgen. Ik kon mijn energie veel beter
steken in dingen waar ik wel controle over had. Zoals het voorkomen dat de
vertraagde trein mijn humeur zo zou verpesten dat ook mijn hele avond bedorven
zou zijn.
Ik ging ook de stoïcijnse techniek van de ‘negatieve
visualisatie’ gebruiken. Ik stelde me het verlies voor van vrienden en
geliefden. Als ik ’s ochtends naar mijn werk vertrok bedacht ik me dat dit wel
eens de laatste keer zou kunnen zijn dat ik mijn vrouw had gekust. Of als ik in
een trein stapte dacht ik dat die trein wel eens een frontale botsing met een
tegenligger zou kunnen krijgen. Dit klinkt natuurlijk nogal morbide en zelfs
vrij afschuwelijk. Maar het helpt je er tegen om de wereld en de mensen in je
omgeving als vanzelfsprekend te beschouwen. Negatieve visualisatie kan je helpen
om te genieten van ieder moment in je leven en van ieder moment dat je samen
bent met je geliefden.
Dit betekent niet dat je als stoïcijn de hele dag bezig bent
te bedenken wat er nu weer allemaal mis zou kunnen gaan. Dat soort gedachten
zouden je inderdaad een miserabel leven geven. Wat de stoïcijnen aanraden is
niet dat je blijft hangen in pessimistische vooruitzichten, maar dat je in
gedachten houdt dat het niet uitgesloten is dat dingen fout gaan, ‘’Shit happens’. Een paar keer per dag een korte
gedachte is genoeg om je te laten realiseren hoe gelukkig je wel niet bent.
Op deze manier ‘reset’ negatieve visualisatie het
referentiekader waaraan je je geluk afmeet. Dingen die je tot nu toe als
vanzelfsprekend beschouwde kunnen nu een onverwachte bron van geluk worden. Je
baan, je huis, je vrouw, je gezondheid, je bestaan, een zonnestraal door de
wolken al die heel gewone dingen kunnen plotseling de basis gaan vormen voor
een diep gevoel van innerlijk geluk.
Stoïcisme kent geen dingen als verlichting of het na jaren
van meditatie opgaan in het nirwana, er wacht geen hemel na een leven van
bidden en hard werken. Niets van dat alles. Het geeft een set van adviezen en
strategieën voor het dagelijks leven (negatieve visualisatie is maar één van de
vele adviezen). Adviezen die je leven in het hier en nu aangenamer kunnen maken
en ook nog eens betekenis kunnen geven. De adviezen zijn eenvoudig en makkelijk
te gebruiken (het zou me niets verbazen als u als lezer stiekem al een poging
tot negatieve visualisatie heeft gedaan). Dat neemt niet weg dat het behoorlijk
moeilijk kan zijn om de stoïcijnse filosofie ook echt een deel van je leven te
laten worden. Om hun volledige werking te krijgen zouden de adviezen een soort
reflex een automatisme moeten worden.
Mijn experimenten met stoïcisme waren zo succesvol dat
ik besloot er mee door te gaan en in de voetsporen te treden van Zeno van
Citium. De Griek die in 300 voor onze jaartelling de stoïcijnse school heeft
opgericht. Ik besloot een levend anachronisme te worden. Een eenentwintigste
eeuwse aanhanger van een al geruime tijd als dood beschouwde filosofie. In dit
blog wil ik een verslag geven van mijn worstelingen op het pad van de Stoa.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten