Leerling:
Bewijs eens dat logica nut heeft.
Epictetus: Goed, maar vertel me dan eerst hoe ik dat zou moeten doen zonder logica te gebruiken?
Epictetus: Goed, maar vertel me dan eerst hoe ik dat zou moeten doen zonder logica te gebruiken?
TIEN VRAGEN OM EEN BETOOG KRITISCH TE BEOORDELEN
Veel mensen
twijfelen aan het nut van logica. Alleen al omdat de menselijke denkwijze helemaal niet logisch
is. Wij denken niet volgens strakke onweerlegbare regels, wij denken vooral
door middel van vaak onlogische associaties en tegenstellingen. Logica is een
geabstraheerde kunstmatige taal die alleen klopt binnen een strak gedefinieerd
domein, en dan alleen maar als je je aan strakke regels houdt. Toch kan het erg handig zijn
om iets van logica te weten. Als je de beperkingen ervan goed in het oog houdt
kan logica je helpen een betoog (van een ander of van jezelf) kritisch te
beoordelen.
Logica
speelde in de stoïcijnse filosofie een belangrijke rol. Ook al omvatte logica
destijds ook wat we nu retorica en taalkunde zouden noemen. De stoïcijnen
deelden de filosofie op in logica, fysica en ethiek. Daarbij vergeleken ze de filosofie
met een boomgaard: de logica zagen ze als de omheining, de fysica als de bomen
en de ethiek als de vruchten. De onderstaande tien regels vind ik zelf erg
handig om een lastige tekst, waar ik het gevoel bij heb dat er ergens iets niet
deugd, eens grondig door de mangel te halen.
1.
Wat is het doel van de auteur? Wat wil hij bereiken?
Heeft hij misschien ook nog een verborgen agenda?
2.
Bestaat er onduidelijkheid over de betekenis van
bepaalde woorden of uitdrukkingen? Worden er vage of multi-interpretabele
woorden gebruikt en wat betekent dat dan voor het betoog?
3.
Wat wordt er beweerd? Welke conclusies worden er
getrokken?
4.
Zit er een contradictie verborgen in wat er
wordt beweerd? Een inconsistentie is dodelijk voor ieder betoog.
5.
Welke argumenten (premissen) worden aangevoerd
om de conclusies te ondersteunen?
6.
Zijn de argumenten acceptabel? Kloppen de
argumenten inhoudelijk?
7.
Is de gevolgde redenering juist? De argumenten
kunnen nog zo waar zijn, zonder een logisch kloppende redenering is de
conclusie onjuist.
8.
Liggen er impliciete vooronderstellingen aan het
betoog ten grondslag? Let daarbij vooral op verzwegen waarde oordelen. Dit kan
wijzen op een verborgen agenda.
9.
Welke tegenargumenten bestaan er die de
conclusie zouden kunnen ontkrachten? Heeft de auteur die genoemd en voldoende
weerlegd?
10.
Hoe eerlijk heb je het betoog beoordeeld? Ben je
zelf niet bevooroordeeld en heb je wel voldoende op de bedoeling van de auteur
gelet? Misschien is niet alles even helder geformuleerd en moet je soms tussen
de regels door lezen. De kritische beoordeling van een tekst is geen wedstrijd
of debat. Het is niet de bedoeling om elkaar vliegen af te vangen, maar om
verder te komen in het begrip van het onderwerp van het betoog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten