Laats vroeg iemand me om nu eens in een paar woorden te
vertellen wat dat stoïcisme van mij nou eigenlijk inhoudt. Na een kwartier aan
het woord te zijn geweest begon het eindelijke tot me door te dringen dat dit
niet toch niet helemaal was waar om gevraagd was. Ik realiseerde me dat ik
eigenlijk helemaal niet goed wist hoe ik het stoïcisme kort onder woorden moest
brengen. Wat ik nodig had was een zogenaamde ‘elevator pitch’, een kort
verhaaltje van niet langer dan twee minuten waarin ik de stoïcijnse levenskunst
aan een toevallige voorbijganger zou kunnen uitleggen. Ik gebruik u, waarde
lezer, nu even als proefkonijn en val u lastig met mijn poging een ‘elevator
pitch’ over het stoïcisme te maken.
Stoïcisme was één van de belangrijkste filosofiescholen uit
de Oudheid. Het heeft niet alleen een enorme invloed gehad op de moderne
filosofie, maar zelfs op veel christelijke doctrines. Toch vindt u daar, als u
er een woordenboek op naslaat weinig van terug. U leest dan vooral termen als
‘gelijkmoedig, onverstoorbaar en zelfs gevoelloos’. Hoewel daar een kern van
waarheid in zit zou u makkelijk de indruk kunnen krijgen dat het stoïcisme
vooral gaat over het moedig ondergaan van allerlei tegenslag en het
onderdrukken van gevoelens. Niets is echter minder waar. Het stoïcisme is alles
behalve een harde filosofie voor ‘die hards’ en frontsoldaten. Het is juist heel
vriendelijk en zelfs liefdevol.
In werkelijkheid is het stoïcisme een filosofische school
die rond 300 voor Christus door ene Zeno van Citium is gesticht. Deze Zeno gaf
les in een overdekte markt in Athene. Een dergelijke markt werd in het Grieks
een stoa genoemd, vandaar dus de naam stoïcisme. De lessen werden niet voor
niets op de markt gehouden. Ze waren openbaar en iedereen die dat wilde kon
aanschuiven om te luisteren naar wat Zeno zo al te vertellen had. Er waren in
die periode veel verschillende filosofiescholen in Athene. Zo had je de
Academie van Plato, het Lyceum van Aristoteles en het besloten landgoed van
Epicurus. Dit waren echter privé scholen waar je als particulier niet zo maar,
zonder te betalen, terecht kon. De school van Zeno was anders, zijn vaste
leerlingen bezorgde hem ongetwijfeld een inkomen, maar ook zonder geld kon je
zijn lessen volgen.
Zeno werd immens populair en al snel trokken zijn lessen
grote groepen mensen. Zijn opvolgers Cleanthes en Chrisyppos zetten de traditie
voort. Er zijn aanwijzingen dat stoïcijnen tot ver in de eerste eeuw voor
Christus les gaven op dezelfde overdekte markt in Athene. Dat duurde tot de
opkomst van het Romeinse rijk en het centrum van de stoïcijnse filosofie
verplaatste zich van Athene naar het nieuwe centrum van de destijds bekende
wereld: Rome. De Romeinen waren wel gecharmeerd van de stoïcijnse levenskunst.
Prominente Romeinen als Cicero en Scipio namen les bij stoïcijnse filosofen en
maakten vertalingen in het Latijn van hun Griekse boeken. Het stoïcisme kwam nu
echt in de mode en het werd de heersende filosofie bij de Romeinse elite. Stoïcijnse
filosofen als Seneca, Musonius en Epictetus werden beroemd en in de tweede eeuw
na Christus zat er met Marcus Aurelius zelfs een stoïcijn op de keizerstroon.
Het stoïcisme behandelt iedereen gelijk en sprak daardoor mensen
van over het hele Romeinse rijk en uit alle lagen van de bevolking aan. Zo kwam
Seneca uit Spanje, de westkant van het rijk, en Diogenes van Babylon uit, hoe
kan het ook anders, Babylon in het oostelijke puntje van de Romeinse wereld. En
zo stond de stoïcijnse leraar Epictetus een voormalige slaaf, helemaal onder
aan de maatschappelijke ladder, terwijl zijn leerling Marcus Aurelius als
keizer op de bovenste trede van die ladder stond. Wat maakte deze filosofie nu
zo aantrekkelijk voor zulke geografisch en maatschappelijk uiteenlopende
mensen?
Dit zo populaire stoïcisme was meer dan wat we tegenwoordig
een filosofisch systeem zouden noemen. Zeker het had net als elke filosofie een
mening over dingen als de aard van de werkelijkheid, de basis van goed en kwaad
en de mogelijkheid of onmogelijkheid van ware kennis. Het stoïcisme is echter
meer dan alleen dat: het is een levenskunst. Naast traditionele onderwerpen als
ontologie, logica, epistemologie, fysica en ethiek gaat het stoïcisme vooral
over de manier waarop je je leven het best kunt leiden. Het had heel eigen
ideeën over de beste manier om een gelukkig en zinvol leven te kunnen leiden. Het
propageerde een levenskunst die veel Romeinen aansprak en die tegenwoordig nog
net zo actueel is als tweeduizend jaar geleden.
Een levenskunst die trouwens wel een solide basis in de
filosofie heeft. De stoïcijnse filosofie is systematisch en zit goed in elkaar.
Zo zijn stoïcijnen materialisten die er van overtuigd zijn dat alles, ook
emoties en gedachten, uiteindelijk tot materie kan worden herleid. De
werkelijkheid bestaat voor hen uit materie en energie. Stoïcijnen geloven niet
in een door zielen, god of goden bewoonde spirituele wereld. Toch blijft het
daar niet bij en zijn ze niet alleen materialisten maar ook pantheïsten. Dat
betekent dat ze er ook van overtuigd zijn dat al dat bestaande zich bewust is
van zijn eigen bestaan. Alleen al door het bestaan van mensen, die nu eenmaal
deel uitmaken van de werkelijkheid, wordt de ogenschijnlijk zo dode materie een
levend en denkend ding. Eigenlijk een wel heel spiritueel materialisme dus.
Deze stoïcijnse metafysica vormde de basis voor hun
levenskunst. Stoïcijnen zien het als een soort morele plicht om door zichzelf
te ontplooien en ontwikkelen hun eigen ‘bewustzijn’ en daarmee dus eigenlijk ook
het bewustzijn van het universum te vergroten. Iemand die dit doet leidt een,
zoals de stoïcijnen dat noemen, virtuoos leven. Zo’n virtuoos leven leidt dan
ook nog eens vol automatisch tot een gelukkig leven. Iemand die zichzelf
ontplooit leert namelijk dat de werkelijkheid uiteenvalt in twee delen: een
deel waar je invloed op hebt en een deel waar je niets aan kunt doen. Alleen de
dingen waar je echt invloed op hebt zijn voor een stoïcijn waardevol. Ze denken
daarbij dan vooral aan je eigen wil, meningen en oordelen, eigenlijk aan alles
wat zich in je binnenwereld afspeelt. Als je je ongelukkig en ellendig voelt
heb je dat onderscheid niet goed gemaakt. Je hebt te veel waarde gehecht aan
iets waar je geen invloed op hebt. Het gaat dan meestal om iets externs, om dingen
als geld en je reputatie. Als je dit onderscheid goed maakt en je vooral richt
op de dingen waar je wel invloed op hebt kun je volgens de stoïcijnen een
gelukkig leven leiden.
Ze zijn zich er trouwens wel van bewust dat alleen een
theoretisch begrip onvoldoende is om gelukkig te worden. Het besef van het
verschil tussen de dingen waar je invloed op hebt en de dingen waar je geen
invloed op kunt uitoefenen moet helemaal tot je wezen zijn doorgedrongen om het
gewenste effect te kunnen bewerkstelligen. De stoïcijnse filosofen hebben dan
ook een heel scala aan technieken en oefeningen ontwikkeld om hun leerlingen
daarbij te helpen. Ze zijn trouwens wel zo eerlijk om er bij te vertellen dat alleen
een perfecte wijze de vereiste totale beheersing kan bereiken en een dergelijke
wijze is volgens de stoïcijnen net zo zeldzaam als een Ethiopische feniks. Tsja
de oude stoïcijnen wisten zelf ook wel dat een dergelijk fabeldier niet
bestond. Dat neemt natuurlijk niet weg dat zelfs een gebrekkige beheersing van
het stoïcisme je leven al een stuk aangenamer en zinvoller kan maken. Het stoïcisme
is dan ook nog steeds een heel actuele levenskunst, die zijn nut nog lang niet
heeft verloren.
Hm, ik ben bang dat dit al te lang is voor twee minuten en
dan heb ik het nog niet eens gehad over de sociale kant van de stoa, de
stoïcijnse ideeën over vrijheid en gelijkheid en al helemaal niet over het
stoïcijnse rationalisme en realisme. O ja, de stoïcijnse mindfulness is ook nog
niet aan bod geweest. Ik vrees dat mijn ‘elevator pitch’ nu al mislukt is. Misschien
dat ik u in de toekomst nog een keer moet gaan lastig vallen met een nieuwe
poging.
Beste Gerard,
BeantwoordenVerwijdereneen elevator pitch is doorgaans geen alomvattende samenvatting maar een korte prikkelende toespraak over de kern van het onderwerp.
Ik zou als aanpak willen adviseren:
"Stoïcisme is een oud-Griekse filosofie over het leiden van een goed leven. Het hoogste doel is X. Dat wordt bereikt door a, b en c."
Als ondernemer ervaar ik dat je meestal 30 seconden krijgt om je product of dienst op deze manier neer te zetten. Hopelijk was het dan interessant genoeg om er verder op in te gaan.
Veel succes!
Met vriendelijke groet,
Gerben