De bibliotheek van Alexandrië was meer dan alleen een
verzameling boeken. Het was een studiecentrum en universiteit waar geleerden
van over de gehele toen bekende wereld naar toe kwamen. In die bibliotheek werden
ook boeken vertaald uit het destijds nog niet zo lang bestaande Boeddhisme en
ook de toen al legendarische hindoeïstische boeken waren te raadplegen. Er werd
volop gediscussieerd en lesgegeven. En natuurlijk werd er naast allerlei
wetenschappen en filosofische stromingen ook les gegeven in de stoïcijnse
filosofie. In de vierde eeuw na Christus kregen de Christen fundamentalisten echter
de overhand in Egypte en werd de als heidens aangemerkte bibliotheek in brand
gestoken. De laatste bibliothecaresse Hypathia werd door de Christen terroristen
gestenigd en in stukken gescheurd. Dat Hypatia niet alleen een vooraanstaand
geleerde maar ook nog eens een vrouw was maakte het in hun ogen allemaal nog
veel erger.
Toch heeft de Oosterse en stoïcijnse filosofie weldegelijk
invloed gehad op deze Christen barbaren. De stoïcijnse geleerden uit Alexandrië
hadden onder invloed van Boeddhistische geschriften een al bestaande
meditatietechniek weten te perfectioneren. Deze zogenoemde Anakhoresis techniek
vormde later de basis van een psychosomatische gebedspraktijk die populair werd
onder dezelfde woestijnvaders (ook wel anchoreten genoemd) die later Hypathia
lynchten en haar boeken verbrandden. De praktijk kwam terecht in de traditie
van het Hesychasme. Het woord Hesychasme is afgeleid van het Griekse ‘hesychia’
wat rust stilte en onbewogenheid betekent. Het is een gebedspraktijk uit de
beginperiode van de Orthodox Christelijke traditie waarbij getracht wordt de
menselijke ratio het zwijgen op te leggen om een toestand van innerlijke
mentale stilte te bereiken.
Het Griekse woord Anakhoresis betekent het je terugtrekken in
jezelf. Deze meditatietechniek wordt bij de Romeinse stoïcijnen genoemd, maar
nergens echt uitgewerkt. Zo heeft Marcus Aurelius het in Meditatie 4.3 over
‘anakhôrêsis eis heauton’. Het je terugtrekken in jezelf. Er wordt op een groot
aantal plaatsen in de overgeleverde teksten verwezen naar een heel scala aan
technieken, maar een volledige omschrijving van bijvoorbeeld de Ankoresis
meditatie is nergens overgeleverd. De beste benadering lijkt in de op dit punt
sterk door het stoïcisme beïnvloede Hesychastische traditie te liggen.
Wat moet een stoïcijn eigenlijk met meditatie? Een stoïcijn
probeert een leven in overeenstemming met de natuur te leiden. Maar dat werd je
in het oude Rome net zo goed als tegenwoordig behoorlijk moeilijk gemaakt. Een druk
leven volgepropt met werk, vermaak en sociale verplichtingen en dat alles te midden
van een hectische maatschappij is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. In
de Romeinse tijd was het leven in één van de grote steden niet veel anders. Een
leven dat allerlei ongemakken en zowel lichamelijke als psychische aandoeningen
met zich meebrengt vraagt om een tegenwicht.
Een dergelijk tegenwicht was de Anakhoresis meditatie die
gericht was op het herstel van het contact met zowel de menselijke natuur van
het individu als het contact met de universele Natuur. Deze meditatie probeert
in vier stappen het contact met de natuur te herstellen. In die tijd werd de
natuur vaak ingedeeld in een materieel deel (de hexis), een plantaardig deel
(de phusis), een dierlijk deel (de psuchê) en een menselijk deel (de noûs). De dode
natuur bestaat dan alleen uit ‘hexis’, de planten uit zowel ‘hexis’ als ‘phusis’
(groeikracht), dieren krijgen daar dan nog de ‘psuchê (gevoel) bij en de mens
en eventuele andere ‘hogere’ wezens zoals de goden voegen daar dan nog de ‘noûs’
(de geest het denkvermogen) aan toe.
Hieronder geef ik een vagelijk op de Hesychastische traditie
gebaseerde meditatie. Er bestaat geen enkel bewijs dat de stoïcijnen deze
meditatie echt zo uitvoerden. Alles hangt van losse aanwijzingen uit de
literatuur en, soms nogal wilde aannames van mijn kant, aan elkaar. De wetenschappelijke
basis van wat nu volgt is dan ook wankel. Ik heb in elk geval het gevoel dat de
hier gegeven routine niet al te ver van de originele Anakhoresis afligt.
Zoals bij de meeste meditaties moet je eerst een rustige
plek op zoeken waar je je veilig en geborgen voelt. De temperatuur moet
aangenaam zijn. Niet te koud, maar zeker ook niet te warm. Je moet niet
doezelig worden. Verzeker je ervan dat je het komende half uur niet gestoord
zult worden. Zet je telefoon uit en laat het ‘world wide web’ maar een poosje
aan zichzelf over.
Het eerste deel van de Anakhoresis richt zich op het lichaam
gesymboliseerd door de ‘hexis’ de materie. Volgens de stoïcijnen heb je je
lichaam slechts heel beperkt onder controle. Dat neemt echter niet weg dat je
er wel zo goed mogelijk voor moet zorgen. Ga recht op zitten. Dat kan op een
stoel met rechte leuning, maar mag ook op een meditatiekussen of de grond. Zolang
je maar aangenaam en met een rechte rug zit. Overdrijf niet je bent geen militair
die in de houding staat, maar ontspan je spieren. Loop je hele lichaam van
kruin tot voeten langs en probeer je zoveel mogelijk te ontspannen. Probeer je
een tijdje op je lichaam, op je massa, op je minerale bestaan te concentreren.
In het tweede deel van de Anakhoresis gaat de aandacht uit
naar de ‘phusis’. Naar het feit dat je leeft, groeit en een bepaalde levende
vorm hebt. Ook over je ‘phusis’ heb je nauwelijks controle. Je kunt proberen
het goed te onderhouden, maar meer niet. Je bent je hier extra bewust van je
houding en van het levend zijn van het organisme dat je bent. Concentreer je op
het moment. Op het nu. Je kunt niets met het verleden, maar ook niet met de
toekomst. Je bent hier en nu dat is alles wat er is. Je bestaat, je leeft. Wat is
het dat je laat je groeien? Wat betekent het om een levend wezen te zijn? Wees je
bewust van je kwetsbaarheid en je sterfelijkheid. Één moment van
onoplettendheid in het verkeer, een verkeerde bacterie op het verkeerde moment
op de verkeerde plek, meer is er niet nodig om je te verwonden of te doden.
In het derde deel van de Ankhoresis verschuift de aandacht
naar de ‘psuchê’, naar je gevoel. Wat dringt er van de buitenwereld door tot je
geest? Geef aandacht aan alles wat je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt. Langzaam
verleg je de aandacht van uiterlijke indrukken naar je innerlijke
gewaarwordingen. Wat gebeurt er in je lichaam? Wat gebeurt er in je
binnenwereld? Wat voel je? Heb je ergens pijn of jeuk? Merk je ademhaling op,
misschien voel je je hartslag. In de oudheid was de adem (de pneuma) het medium
waarlangs de informatie uit de buitenwereld in de binnenwereld van de geest
terecht kwam. Je kunt je aandacht een poosje op je ademhaling richten en die
rustiger maken. Daardoor zul je merken dat ook je hartslag rustiger wordt. Bekijk
alles alsof het niet van jou is, maar alsof het ergens anders gebeurt. Over de ‘pshuchê’
heb je volgens de stoïcijnen al iets meer controle dan over de eerste twee
delen.
In het vierde deel van de Ankhoresis wordt de aandacht
gericht op de ‘noûs’, de gedachten. Ook hier neem je een stapje terug en kijk
je naar de heksenketel van je denken. Laat alles maar komen en laat je
gedachten maar over elkaar heen buitellenen. Het is een permanente stroom van
gewaarwordingen die niet gestopt kan worden, maar wel gestuurd. Bekijk ze van
een afstandje, wees er bewust van dat ze bestaan en als uit het niets in je lijken
op te komen, maar laat ze je niet meevoeren. Er is een verschil tussen je
bewust zijn van een gedachte en je vereenzelvigen met die gedachte. Hierbij kijk
je ook naar je emoties. Ben je vrolijk of verdrietig? Rustig of juist gestrest?
Besef je dat het niet meer dan gedachtes, oordelen over een gebeurtenis zijn. Wees
je ervan bewust, maar laat ze niet een volgende gedachte uitlokken.
Alleen dat wat de stoïcijnen het ‘hegemonikon’ noemen, je denken, je oordeelsvermogen is echt van jou. Bekijk eens wat dat betekent. Kun je in deze fase je gedachten, oordelen en emoties een beetje tot rust laten komen. Met wat oefening zou je ze misschien zelfs kunnen richten. Je kunt je dan beter ergens op concentreren, zonder dat je gedachten meteen weer met je op de loop gaan. Je kunt dan misschien zelfs even rationeel nadenken in plaats van direct vanuit je onderbuik te oordelen over wat er om je heen gebeurt. Je kunt misschien ook gaan beseffen dat je emoties niets anders zijn dan een oordeel over de wereld. Oordelen en gedachtes waar je je alleen maar van bewust bent zijn licht. Ze vervliegen en worden vervangen door nieuwe gedachten. Gedachten die je je eigen maakt en waar je mee instemt daarentegen zijn zwaar en worden opgevolgd door een stroom van gerelateerde gedachten en emoties.
De stoïcijnen denken dat het ‘hegemonikon’ het enige deel
van het menselijk bestaan is waar je echt invloed op kunt uitoefenen. Met de
Ankoresis willen ze hun concentratievermogen en daarmee hun controle over het ‘hegemonikon’
trainen. Ze willen leren hun gedachten en oordelen zoveel mogelijk zelf in de
hand te houden. Het zal niet meteen lukken, maar door regelmatig een oefening
als de Ankhoresis te doen zul je die vaardigheid langzaam maar zeker steeds
beter gaan beheersen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten