Hoofdstuk 16 van het Handboekje van Epictetus
Soms zie je iemand huilen omdat zijn kind in het buitenland woont of omdat hij bankroet is. Pas op dat je je dan niet laat meeslepen en medelijden met hem krijgt. In plaats daarvan moet je tegen jezelf zeggen: 'Hij is niet verdrietig door wat er gebeurd is (want dan zouden anderen dat ook moeten zijn), maar door zijn mening daarover’. Je mag hem wel troosten en zelfs, als het zo uitkomt, met hem meehuilen, maar pas er voorop dat je van binnen niet huilt.
Soms zie je iemand huilen omdat zijn kind in het buitenland woont of omdat hij bankroet is. Pas op dat je je dan niet laat meeslepen en medelijden met hem krijgt. In plaats daarvan moet je tegen jezelf zeggen: 'Hij is niet verdrietig door wat er gebeurd is (want dan zouden anderen dat ook moeten zijn), maar door zijn mening daarover’. Je mag hem wel troosten en zelfs, als het zo uitkomt, met hem meehuilen, maar pas er voorop dat je van binnen niet huilt.
U leest het goed. Epictetus zegt hier inderdaad dat
medelijden slecht is. Net als alle andere emoties is medelijden het gevolg van
een waardeoordeel. Het gevoel van medelijden is volgens stoïcijnen echter
altijd gebaseerd op een irrationeel en verkeerd waardeoordeel. Een gelukkig en
virtuoos mens kan immers geen kwaad worden aangedaan. Externe dingen spelen
voor hem geen rol. Zoals we eerder al zagen zijn gebeurtenissen die door de
meeste mensen als een aanleiding voor medelijden worden beschouwd, ziekte, dood
van geliefden, honger en armoede, onbelangrijk voor een goed en virtuoos leven.
Medelijden wordt daarmee een sentiment dat afbreuk doet aan de waardigheid van
zowel de ‘lijdende’ als de ‘helpende’ persoon. Virtuositeit is het enige in het
leven dat echt telt. Wat er in de wereld ook gebeurt iedereen heeft altijd de
mogelijkheid tot het maken van virtuoze keuzes. Het is dit vermogen waarin
volgens de stoïcijnen de menselijke waardigheid ligt.
Het vermogen tot virtuositeit geldt voor alle mensen,
mannen, vrouwen, rijken, armen, slaven, het maakt niet uit. Virtuositeit maakt
al het andere onbelangrijk. De waardigheid van de virtuositeit overstijgt alle
toevallige verschillen in levensomstandigheden, het is voldoende voor een goed
leven. Al het andere is van ondergeschikt belang. De enige manier waarop
iemands welzijn werkelijk geschaad kan worden is door het maken van verkeerde,
niet virtuoze, waardeoordelen. Als iemand ‘lijdt’ is dat onvermijdelijk het
gevolg van zijn verkeerde oordelen. Voor een stoïcijn is een verkeerd oordeel
iets slechts en de enige juiste reactie op het ‘lijden’ van een ander is dus
afkeuring en niet medelijden.
Dat klinkt hard en zelfs meedogenloos, maar dat is toch niet
zo. Het getuigt juist van respect voor de ‘lijdende’ medemens. Een stoïcijn
behandelt iemand dan ook nooit als een slachtoffer, maar altijd, ongeacht zijn
omstandigheden, als een waardig, rationeel en handelingsbekwaam persoon. Iemand
die zijn eigen keuzes en oordelen kan maken en die zijn eigen virtuositeit
volledig zelf in de hand heeft. Dat hij toevallig op de één of andere manier
pech heeft gehad doet hier niets aan af. Het sentiment medelijden maakt dingen
belangrijk die niet echt belangrijk zijn. Voor een stoïcijn is het dus een
slechte en verwerpelijke emotie. Als u iemand echt respecteert zult u geen
medelijden met hem hebben, want medelijden impliceert dat die persoon allerlei
door rampspoed ontbrekende zaken echt nodig zou hebben, terwijl een virtuoos
mens die helemaal niet nodig heeft.
Epictetus waarschuwde zijn leerlingen om er ook voor te
waken dat zij niet het verdriet van anderen overnemen. Hij begreep ook wel dat
een dergelijke houding sociaal niet aanvaardt zou worden. Hij raadt ze daarom
aan om wel te sympathiseren met het leed van anderen en zo nodig zelfs te doen
alsof ze, letterlijk, met ze mee voelen, maar in elk geval te voorkomen dat
leed ook echt mee te voelen. Het klinkt nogal hardvochtig en zelfs een beetje
onecht. Als je niet meevoelt met het leed van je vrienden wat is vriendschap
dan nog waard, zou u kunnen vragen. Epictetus zou zo’n reactie belachelijk
hebben gevonden. Je helpt een zieke vriend toch ook niet door expres zelf ook
besmet te raken. Je vriend heeft niets aan je als jezelf ook ziek bent.
Hetzelfde geldt voor een negatieve emotie. Als uw vriend verdrietig is moet u
juist uw best doen om hem van dat verdriet af te helpen. Als het nodig is dat u
daarbij doet alsof u ook verdrietig bent dan is dat natuurlijk prima. Door zelf
ook besmet te raken met zijn verdriet schieten noch u, noch uw vriend iets op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten