Hoofdstuk 4 van het Handboekje van Epictetus
Bedenk bij alles wat je wil doen, wat het is wat je gaat ondernemen. Als je gaat zwemmen, realiseer je dan wat er zoal gebeurt in een zwembad: mensen die je nat spatten, die tegen je op botsen, die je uitschelden of die iets van je stelen. Je zult minder gevaar lopen als je meteen al tegen jezelf zegt: ‘Ik wil gaan zwemmen, maar ik wil daarbij ook mijn natuurlijke gemoedsrust bewaren’. Dit moet je werkelijk bij alles wat je onderneemt doen. Als er dan iets gebeurt waardoor je niet lekker kunt zwemmen, dan kun je meteen zeggen: ‘Dit was niet het enige wat ik wilde doen, ik wilde ook mijn gemoedsrust bewaren. En dat gaat me niet lukken als ik nu kwaad word’.
Bedenk bij alles wat je wil doen, wat het is wat je gaat ondernemen. Als je gaat zwemmen, realiseer je dan wat er zoal gebeurt in een zwembad: mensen die je nat spatten, die tegen je op botsen, die je uitschelden of die iets van je stelen. Je zult minder gevaar lopen als je meteen al tegen jezelf zegt: ‘Ik wil gaan zwemmen, maar ik wil daarbij ook mijn natuurlijke gemoedsrust bewaren’. Dit moet je werkelijk bij alles wat je onderneemt doen. Als er dan iets gebeurt waardoor je niet lekker kunt zwemmen, dan kun je meteen zeggen: ‘Dit was niet het enige wat ik wilde doen, ik wilde ook mijn gemoedsrust bewaren. En dat gaat me niet lukken als ik nu kwaad word’.
Dit was voor de leerling stoïcijnen bekend terrein. Ze
bezochten een paar keer per week en misschien zelfs dagelijks de thermen, zoals
ze destijds werden genoemd. De zwembaden van die tijd hadden meer weg van wat
wij nu een tropisch zwemparadijs met wellness centrum zouden noemen. In
principe kwam je er om je te wassen, maar er viel van alles te beleven. Zo waren
er sauna’s, dompelbaden, sportvelden, masseurs, schoonheidsspecialisten en restaurants.
Een bezoek aan zo’n badhuis zal doorgaans ontspannend zijn geweest, maar het
gedrag van de mede baders kon ook wel degelijk een bron van irritatie vormen.
Epictetus biedt zijn leerlingen hier een remedie om een dergelijke vervelende
emotie te voorkomen.
Ook hier waarschuwt hij ons weer om vooral goed voor ogen te
houden hoe de wereld in elkaar steekt. In het vorige hoofdstuk moest je in
gedachten houden wat de dingen waar je van houdt in werkelijkheid zijn en nu
moet je goed beseffen wat het is dat je wilt gaan doen. Epictetus wist dat een
klein onbelangrijk incident je humeur behoorlijk kan verstieren. Zo kan een
onvriendelijke behandeling aan de kassa of iemand die voordringt je zo
irriteren dat het je als ontspannend bedoelde badhuis bezoek grondig verpest. Je
loopt te schelden op iemand die je nat spat en geeft de persoon die tegen je op
loopt een stevige duw. Niet echt relaxed en dat is jammer, vooral ook omdat er
iets aan gedaan kan worden.
Epictetus geeft hier twee adviezen om dergelijke onnodige
irritaties te voorkomen. In de eerste plaats moet je je dus goed realiseren wat
het is dat je gaat doen. Je moet jezelf, als het ware, mentaal voorbereiden op
de dingen die er kunnen gebeuren in een badhuis. Een eventuele vervelende
gebeurtenis komt dan niet onverwacht en dat maakt de kans dat je je er aan
ergert al meteen een stukje kleiner. In de tweede plaats raadt Epictetus zijn
leerlingen aan om bij alles wat ze doen naast hun oorspronkelijke doelstelling
altijd nog een tweede doelstelling in gedachten te houden. Je wil niet alleen
het badhuis bezoeken, maar je wilt ook nog je gemoedsrust bewaren. Die laatste
doelstelling zal je niet bereiken als je je ergert aan de dingen die nu eenmaal
in een badhuis gebeuren. Over de vraag of je al dan niet een prettig verblijf
in het badhuis zult hebben heb je geen controle, maar over de vraag of je je
ergens aan irriteert heb je wel controle. Epictetus houdt zijn leerlingen hier
voor dat ze altijd kunnen slagen in de doelstelling om hun gemoedsrust te
bewaren. En dat geeft ook een prettig gevoel, zelfs als een relaxed bad in het
water is gevallen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten