zaterdag 4 mei 2024

26.3 Goede voornemens voor een ‘prokopton’ (leerling stoïcijn)

 

  1. Ik neem mij voor zoveel mogelijk in overeenstemming met de natuur te leven door zo virtuoos mogelijk te zijn en te streven naar zowel theoretische als praktische wijsheid.

  2. Ik beloof me te richten op de dingen waar ik controle over heb en mezelf alleen interne doelen te stellen. Ik laat me hierbij niet door tegenslagen uit het veld slaan of door voorspoed verblinden en zal telkens weer opnieuw proberen virtuoos te leven.

  3. Ik neem me voor mijn leven niet door mijn vingers te laten glippen en zal daarom proberen zo bewust mogelijk in het hier en nu te leven en zoveel mogelijk te genieten van mijn bestaan.

  4. Ik beloof niemand te veroordelen en iedereen, ongeacht afkomst of mening, vriendelijk en mild te behandelen. Ik beschouw hierbij de wereld als mijn vaderland en de mensheid als mijn landgenoten.

  5. Ik neem mij voor in mijn doen en laten het welzijn van de mensheid zoveel mogelijk in het oog te houden ongeacht de vraag of dit door mijn omgeving wordt gewaardeerd.

  6. Ik beloof mijn filosofie in voorkomend geval uit te dragen, maar daarbij zoveel mogelijk op de achtergrond te blijven en niet op te vallen, me bescheiden op te stellen en mijn ideeën niet aan anderen op te dringen.

  7. Ik beloof een minimalistische levensstijl na te streven, geen waarde aan materiële zaken te hechten, maar daarbij wel naar eenvoud en elegantie te streven.

  8. Ik beloof mijn stoïcijnse programma te volgen. Daaronder vallen de meditaties, lichamelijke oefeningen, mantra’s, het dagboek en een grotendeels vegetarisch dieet.


26.4 Overzicht van stoïcijnse technieken per les

Les 0

De stoïcijnse belofte



  • Een paar fundamentele vragen

  • De stoa-meter

Les 1

Wat is stoïcisme?


1.6

  • Negatieve visualisatie

  • Projectieve visualisatie

1.7

  • Wat maakt u gelukkig en wat maakt u ongelukkig

Les 2

Virtuositeit


2.2

  • Wat zijn uw onbewuste doelen?

2.3

  • Een onderzoek naar uw waarden en deugden

Les 3

Een eerste ontmoeting met de stoïcijnen


3.3

  • De stoïcijnse hersenspoeling

3.4

  • De spiegel en de pen

3.7

  • Stoïcijnse aforismen

Les 4

De stoïcijnse drietand


4.2

  • Kijk nog eens naar uw deugdenlijstje

4.5

  • Tien stoïcijnse tips

Les 5

Evolutie, emotie en rede


5.1

  • Zelfwaardering

Les 6

Over krokodillen en andere mensen


6.3

  • Een emotielijstje maken

6.4

  • De bodyscan

Les 7

Goede en slechte emoties

7.2

  • Passies turven

Les 8

Leren accepteren

8.4

  • De pneuma meditatie

Les 9

De controle overnemen

9.3

  • De internalisering van uw doelen

9.4

  • Waar hebt u in uw dagelijks leven controle over?

Les 10

Emoties controleren

10.1

  • De emotie check

10.3

  • De staf van Hermes

10.4

  • Het sereniteitsgebed

Les 11

De onmogelijke stoïcijnse wijze

11.3

  • Emotionele reacties

Les 12

Stoïcijnse mindfulness

12.2

  • Wat voelt u nu

12.4

  • Hic et nunc

12.5

  • Voor- en nabeschouwing van de dag

Les 13

De passies te lijf

13.1

  • De reality check

13.2

  • Betrap uw gedachten en emoties/de bladeren in een beek meditatie

  • Ingesleten reacties turven

13.3

  • Het zorgen uurtje

  • Training in afstand nemen

Les 13A

Gedragspatronen en drogredeneringen

13A4

  • Logische gedachten analyse



Les 13B

Foute oordelen en conclusies herkennen en voorkomen

13B.5

  • Denkfouten voorkomen

Les 13C

Hoe u denkfouten kunt vermijden

13C.2

  • Reactietraining

Les 14

Stoïcijnse daadkracht

14.3

  • Hoe consistent bent u eigenlijk?

14.4

  • Handelen onder voorbehoud

Les 15

Stoïcijnse superhelden en demonen

15.2

  • Word een fan

  • Wat zou uw held doen?

15.3

  • Kies uw eigen ‘daimonion’

15.3

  • Een blik in de eeuwigheid

15.5

  • De panoramablik

Les 16

Stoïcijnse meedogenloosheid

Les 17

Stoïcijnse liefde

17.1

  • De ‘oikeiosis’ meditatie

Les 18

Stoïcijns consuminderen

18.5

  • Plan voor een eenvoudiger leven

18.6

  • Wintertraining

  • Eten als een stoïcijn

  • Sporten als een stoïcijn

18.7

  • De stoa-meter II

Les 19

Een geoefend stoïcijn geldt voor twee

19.2

  • De ‘premeditatio malorum’

  • Lucide dromen

19.3

  • Compartimenteren: verdeel en heers

  • De stoïcijnse mantra tegen de passies

Les 20

Boosheid

20.2

  • De tegengiftechniek

20.3

  • Technieken tegen lastpakken

Les 21

Eerste hulp bij passies

21.7

  • Zelfhypnose bij lichamelijke pijn

Les 22

Stoïcijnse spiritualiteit

Les 22A

Stoïcijnse metafysica

Les 23

De stoïcijnse god

23.6

  • De ‘anakhoresis’ meditatie

Les 24

Ouderdom, gebreken en sterfgevallen

24.2

  • Stoïcijnse adviezen bij serieuze tegenslag

24.5

  • Memento mori (de doodsgedachte)

Les 25

Leren sterven

25.4

  • Een oefening in sterfelijkheid

25.6

  • De stoa-meter III

Les 26

En hoe nu verder?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten