woensdag 15 juli 2020

OVER PIJNLIJKE TENEN EN ANDER LIJDEN


De stoïcijnen zeggen dat ons lijden volledig wordt bepaald door wat we denken. Als u pijn hebt of zich ongelukkig voelt is dat voor de volle honderd procent het gevolg van wat u denkt. Dat betekent niet dat de stoïcijnen van mening zijn dat u ziekte, pijn en psychisch lijden aan uzelf te wijten hebt. Dat is niet zo. Het mogen dan wel mentale processen zijn, maar dat betekent nog niet dat u het zelf in uw macht hebt of u een ziekte krijgt of niet. Het gaat om objectieve feiten waar u geen directe invloed op kunt uitoefenen. Waar u wel invloed op hebt zijn uw oordelen over die feiten. Het stoïcisme kan niet voorkomen dat u lichamelijke of psychische pijn voelt, het kan er wel voor zorgen dat u uw negatieve waardeoordelen over die pijn bijstelt.

Stoïcijnen zijn geen koele kikkers die door niets geraakt kunnen worden en als een standbeeld onaangedaan door het leven gaan. Een dergelijk leven is alleen weggelegd voor psychopaten. Ze doen wel hun best om door hun mentale instelling aan te passen hun incasseringsvermogen en draagkracht te vergroten. Ze beschikken over allerlei technieken en meditatie om dat mogelijk te maken. In pijnklinieken wordt dankbaar gebruikt gemaakt van op het stoïcisme gebaseerde cognitieve pijnmanagementtechnieken om mensen met chronische pijnen te leren met hun lijden om te gaan. Uit onderzoek blijkt dat die technieken er daadwerkelijk voor kunnen zorgen dat de pijn als minder ernstig wordt ervaren. Maar niet alleen pijn ook andere vormen van lichamelijk en psychisch lijden kunnen aantoonbaar dragelijker worden gemaakt door de toepassing van op het stoïcisme gebaseerde technieken.

Alles wat u voelt, voelt u met uw brein. De pijn die u voelt in uw grote teen voelt u niet met die teen, maar met uw brein. Het zenuwsignaal opgewekt door het stoten van uw teen komt aan in u brein en wordt daar omgezet in het gevoel pijn. Hetzelfde geldt voor psychisch lijden. Uw brein is de plek waar u zich ellendig voelt. Wat u voelt wordt dus eigenlijk bepaald door wat u van de situatie vindt. Het is het waardeoordeel dat u met uw denken velt dat uiteindelijk bepaalt hoe u zich voelt. Dat oordeel maakt geen einde aan de pijn zelf, maar het verandert wel de manier waarop u er mee omgaat. De bron van uw pijn zit niet tussen uw oren, maar uw houding tegenover die pijn kan uw pijnbeleving weldegelijk verhevigen of verzachten. Als u uw teen stoot blijft de pijnprikkel gewoon komen, maar wat u met die pijnprikkel doet is uw eigen keuze. U kunt op één been hinkend ach en wee roepen, of u kunt besluiten dat de pijn u niet wezenlijk hindert in uw bestaan als mens. Dit geldt, metaforisch, voor alle vormen van lijden. Natuurlijk als u pijn in uw teen hebt zult u beperkt worden in uw lopen. Dat is een objectief feit uit de werkelijkheid. Maar een pijnlijke teen belemmert u niet in het zijn van een virtuoos mens. Klagen maakt dat u zich alleen maar slechter gaat voelen, uzelf er van overtuigen dat u de pijn aankunt maakt u juist sterker.

Dat betekent niet dat u uw pijn en de daarmee gepaard gaande gedachten moet gaan onderdrukken. Dat werkt niet. De pijn en de sombere gedachten (ik kan misschien wel nooit meer normaal lopen) laten zich niet zomaar onderdrukken en zullen zich zonder enige twijfel op een bijzonder ongelegen moment en ongelegen wijze opnieuw weten te manifesteren. Piekeren over wat er is gebeurt of over wat de toekomst u misschien aan ellende zal brengen heeft echter geen zin. Klagen en catastrofale gedachten over verleden of toekomst maken de pijn alleen maar erger. Verleden en toekomst liggen niet in uw macht. Het enige waar u invloed op kunt uitoefenen is het hier en nu, de rest ligt buiten uw sfeer van invloed. Het stoïcisme wil dan ook dat u de aanwezigheid van uw pijn accepteert en dat u er niet zo heel veel waarde aan hecht. Het is voor het zijn van een virtuoos mens helemaal niet zo belangrijk of u wel geen pijnlijke teen hebt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten