zaterdag 20 april 2024

26.1 Uitleiding

 LES 26

EN HOE NU VERDER?


26.1 Uitleiding

Gefeliciteerd u heeft u door mijn cursus praktische stoïcijnse levenskunst heen weten te worstelen. Bepaald geen geringe prestatie. U bent er achter gekomen dat stoïcijnse filosofie vaak contra-intuïtief is en dat de stoïcijnen soms bizarre technieken gebruiken om het door hen zo begeerde, gelukkige, of eigenlijk virtuoze, leven te verkrijgen. Als u zelfs zo ver bent gegaan om een aantal van die technieken met een zekere regelmaat in de praktijk te brengen, zult u er achter zijn gekomen dat hoe gek en soms zelfs luguber die technieken ook zijn, ze ook echt blijken te werken. Maar hoe nu verder?

Ik raad u natuurlijk aan om de lessen regelmatig opnieuw ter hand te nemen en de erin beschreven technieken trouw te blijven toepassen. Ook raad ik u aan om de teksten van de oude stoïcijnse filosofen te lezen en te herlezen. Om u dat wat gemakkelijker te maken, geef ik in de bibliografie een lijst met vertalingen van de belangrijkste werken. U zult trouwens al gauw merken dat het lezen van deze filosofen helemaal geen straf is. Ze schrijven levendig en slagen er prima in hun lezers in hun ban te houden. De meeste stoïcijnse boeken maken inmiddels deel uit van de wereldliteratuur en ze zijn zonder al te veel moeite in zowel de boekhandel als online te verkrijgen. Tegenwoordig zijn er ook veel moderne boeken over de stoïcijnen te vinden. De meeste zijn academisch van karakter, maar er zijn er ook een aantal die, net als deze cursus, een meer praktische en populaire weg in slaan. Ook veel van deze boeken zijn in de bibliografie opgenomen.

Met het doorworstelen van dit geschrift en andere stoïcijnse boeken bent u er echter nog niet. Eigenlijk begint het pas. Stoïcisme leer je net als pianospelen niet uit een boek, maar door het te doen. U bent daar natuurlijk al lang mee begonnen, maar moet daar nu u aan het slot van deze cursus bent gekomen zeker niet mee gaan stoppen. Stoïcisme vraagt een karakterverandering en dat vergt nu eenmaal tijd, heel veel tijd. Om precies te zijn de rest van uw leven. Voor mezelf heb ik een soort stoïcijns dagschema gemaakt. Ik raad u aan om iets soortgelijks te gaan maken. Om alvast een beginnetje te hebben geef ik u hieronder in bijlage 1 mijn eigen schema.

Wat ook nog weleens wil helpen om u aan uw stoïcijnse praktijk te herinneren is het nemen van goede voornemens. U kunt voor uzelf een rijtje principes opstellen en uzelf plechtig beloven dat u uw uiterste best zal gaan doen om u aan die principes te houden. De gedachte dat u beloofd hebt om u aan bepaalde principes te houden, wil nog weleens helpen om u op een moment dat u het even moeilijk hebt bij de stoïcijnse les te houden. Hieronder in bijlage 2 vindt u een voorbeeld van zo’n lijstje goede voornemens.

Om de verschillende technieken makkelijker terug te kunnen vinden wordt er in bijlage 3 per les een overzicht met een korte toelichting gegeven van de oefeningen die in die les zijn behandeld. Tenslotte vindt u in bijlage 4 nog een overzicht van de belangrijkste van de gebruikte termen. Ook hier weer vergezeld van een korte definitie.

Ik hoop dat mijn cursus u geholpen heeft om een klein beetje gelukkiger te worden en om wat meer richting aan uw leven te geven. Tot slot rest mij niets anders dan u een gelukkig en virtuoos leven toe te wensen.


4 opmerkingen:

  1. Enorm bedankt voor je wijze lessen Gerard. Met veel plezier lees ik je blog. Ik ga proberen het met kleine stapjes toe te passend. Gr

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Beste Bart, de bijlagen worden in een later blog bijgevoegd. Er zitten een paar behoorlijk oude links in die ik nog moet controleren voor ik ze publiceer. Met vriendelijke groet, Gerard

      Verwijderen
  3. Stopt de blog nu. Spijtig. Het was een hele openbaring . Bedankt voor de wekelijkse blog. Zijn de bijlagen te vinden van 2012 tot heden?

    BeantwoordenVerwijderen