De aan het boeddhisme ontleende mindfulness is in. Er worden
boeken over vol geschreven en er bestaan talloze cursussen om u te leren in
aandacht te leven. Veel van die boeken en cursussen zijn bedoeld om er
voor te zorgen dat u beter met stress kunt omgaan, zodat u een nog productiever
lid van de samenleving kunt worden. Ze claimen allemaal dat ze u kunnen leren
een prettiger leven te leiden.
Een prettig gevoel is niet het enige belang van een leven in
het hier en nu, van een leven in mindfulness. Wat wij tegenwoordig mindfulness
noemen, noemden de Griekse stoïcijnen ‘prosochê’. Volgens de stoïcijnen
betekent mindfulness dat u bewuster bent van de dingen die u aan het doen bent.
Door u bewuster te zijn van wat u denkt en doet bent u ook bewuster bezig met
de vraag of u zich voldoende op virtuositeit richt. Dus ook of u wel de dingen
doet en denkt die u ook echt wilt doen en denken. Alles wat u doet moet u doen
omdat u het ook echt wilt en niet alleen omdat anderen dat van u verwachten.
Een gelukkig en goed leven kan alleen in het heden beleefd
worden. Daarom moet u proberen zich zoveel mogelijk bewust te zijn van dit
moment. Hoe zelfbewuster u bent en hoe minder u zich door dagdromen en
verwachtingen laat meevoeren hoe meer u kunt genieten van uw leven. Zonder
stoïcijnse mindfulness loopt u het levensgrote risico een groot deel van uw
leven te verdromen of bezig te zijn aan het verwachtingspatroon van de
maatschappij te voldoen. Epictetus zei het zo:
“Wanneer je je oplettendheid even laat
verslappen, denk dan niet dat je die zomaar weer kunt terugwinnen, maar bedenk
dat je door de onoplettendheid van vandaag er ook later slechter aan toe zult
zijn. Het begint er mee (en dat is het gevaarlijkst) dat je er aan went om niet
op te letten, vervolgens wordt het een gewoonte om het opletten steeds uit te
stellen. Zo wen je er aan je welzijn, je evenwichtigheid en je leven en
handelen in overeenstemming met de natuur steeds maar uit te stellen. {…}.
‘Vandaag wil ik spelen.’ Wat houd je tegen om dat oplettend te doen? “Nu wil ik
zingen.” Wat verhindert je om dat oplettend te doen? Er is toch geen enkel deel
van het leven waarin oplettendheid niet op zijn plaats is? Of zul je iets soms
slechter doen als je oplettend bent en beter als je niet oplet?” (Epictetus,
Colleges 4-12)
Het gaat Epictetus er vooral om dat u weet wat u doet en ook
waarom u het doet. In veel van de oefeningen die u tijdens deze cursus gedaan
hebt wordt van u gevraagd u bewust te worden van de dingen die er binnen in uw
geest gebeuren. Oefeningen als de ‘body scan’, de ‘pneuma-meditatie’ en de
‘emotiecheck’ zijn hier speciaal voor bedoeld. U zult daarbij wel gemerkt
hebben dat u behept bent met wat de boeddhisten zo beeldend een apenbrein
noemen. Uw gedachten en gevoelens springen door de bomen als een groep spelende
aapjes. Uw brein houdt er niet van om rustig in een hoekje te zitten. Als u
even nergens bewust aan denkt verzint het van alles en nog wat om zich mee
bezig te houden. Gedachten die u vervolgens ongemerkt ook weer met allerlei
ongewenste emoties weten op te schepen. Veel van die gedachten gaan nergens
over en zijn totaal overbodig voor uw welzijn. Bovendien zijn ze vaak ook nog
repetitief, u heeft ze al eens eerder gedacht. Uw brein vindt het blijkbaar
makkelijker om in herhalingen te vallen dan om iets origineels te verzinnen.
De stoïcijnse leraren wilden dat hun leerlingen zich bewust
werden van dergelijke gedachtentreinen, om vervolgens een stapje achteruit te
kunnen doen en te bedenken of ze wel in die trein willen stappen. Meestal is
het een spooktrein zonder bestemming die u niets anders biedt dan een zinloze
en vermoeiende rit. Waarom zou u als u zich nu toch bewust bent van dit soort
overbodige gedachten niet gewoon beslissen er niet in mee te gaan? Uw leven
wordt er eenvoudiger door en het bespaart u een hoop tijd en energie. U houdt
tijd over om u te concentreren op de dingen die u echt wilt doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten