De titel van deze blog klinkt u waarschijnlijk heel
milieubewust en misschien zelfs wat zweverig in de oren. Hoewel een stoïcijn
zeker sympathie zal hebben voor de bescherming van natuur en milieu is dit toch
niet wat ze met een leven in harmonie met de natuur bedoelen. Zoals u zich uit
eerdere blogs waarschijnlijk wel zult herinneren proberen stoïcijnen hun leven
zo in te richten dat ze zich bij alles wat ze ondernemen laten leiden door hun
belangrijkste levenswaarden. Zo’n leven dat uitsluitend is gericht op de dingen
die u echt belangrijk vindt, op uw eigen persoonlijke lijstje met
levenswaarden, is volgens de stoïcijnen gericht op virtuositeit. Maar voor een
werkelijk virtuoos leven is meer nodig dan het navolgen van uw deugdenlijstje.
U moet dat wel op een verstandige, rationele manier doen. Voor virtuositeit
hebt u dus niet alleen een lijstje met persoonlijke deugden nodig, maar ook uw
verstand. U moet weten wat voor u wel en niet redelijk en haalbaar is. Pas als
ook dat goed tot u is doorgedrongen kunt u werkelijk virtuoos leven.
Dat is wat de stoïcijnen werkelijk bedoelen met een leven in
harmonie met de natuur. Om een virtuoos leven te kunnen leiden moet u volgens
de stoïcijnen niet alleen inzicht krijgen in de aard van de wereld en uw eigen rol
daarin, maar ook in de aard van de menselijke natuur en de aard van uw eigen
persoonlijkheid. Alleen dan kunt u een leven in harmonie met de natuur leiden.
Daarmee bedoelen de stoïcijnen een leven in overeenstemming met zowel de
universele natuur, de meer specifiek menselijke natuur als uw persoonlijke
individuele natuur.
Het gaat er hierbij dus om te leven volgens de algemene
menselijke natuur en volgens uw eigen specifieke individuele natuur. Volgens
datgene wat wezenlijk is voor de mens in het algemeen en voor u als persoon in
het bijzonder. U moet zo goed mogelijk (zo deugdelijk of virtuoos mogelijk)
volgens die natuur proberen te leven. Een leerling stoïcijn moet dus aan de ene
kant de natuur bestuderen om er achter te komen hoe de dingen in deze wereld
werken en hoe de menselijke aard in elkaar steekt. En aan de andere kant moet
hij bij zich zelf te raden gaan. Hij moet er achter zien te komen wat voor
iemand hij eigenlijk is. Wat zijn de waarden waar naar hij wil leven. Waar
liggen zijn sterke punten en waar liggen zijn zwakheden?
Als leerling stoïcijn moet u dus een natuuronderzoeker
worden die de aard van het universum bestudeert. U moet weten wat wel en niet
mogelijk is. De wereld legt u nu eenmaal bepaalde beperkingen op. De
wereldvrede kan wel hoog op uw lijstje met na te streven waarden staan. U zult
realistisch genoeg moeten zijn om te beseffen dat uw eigen bijdrage daar aan
slechts heel beperkt zal moeten blijven. U zult de fysieke en de menselijke
mogelijkheden en beperkingen moeten leren kennen. Maar u moet ook bij uzelf te
raden gaan. Waar liggen uw talenten en waar liggen uw beperkingen, waar bent u
goed in en waar kunt u maar beter niet aan beginnen omdat het u niet zo ligt?
Wat zijn de waarden die u wilt volgen? Wat voor consequenties heeft dat voor uw
plannen? U moet zich zelf dus niet alleen afvragen wie u eigenlijk bent, maar
ook wat u kunt en hoe de wereld om u heen in elkaar steekt. Pas als u weet wat
en wie u bent, kunt u er aan beginnen uw virtuositeit te ontwikkelen. De
stoïcijnse politicus Cato vergeleek het met het rijpen van een vrucht. Een
virtuoos mens is iemand die gerijpt is en er in slaagt zijn persoonlijke
potentie waar te maken. Het is iemand die zijn meest wezenlijke zelf weet te
realiseren, of om het populair te zeggen iemand die helemaal zichzelf is. Als u
uw eigen beperkingen onvoldoende kent loopt u al gauw het risico tegen
windmolens te strijden of erger nog met molentjes rond te lopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten