Deze leuze in tijden van Corona had zomaar door een stoïcijn
bedacht kunnen zijn. Hij zou er wel wat anders mee bedoeld hebben dan de
Nederlandse premier. Natuurlijk, ook een stoïcijn vindt het een goed idee om
het welzijn van zijn medemensen in de gaten te houden, maar hij heeft nog heel
andere motieven om op een beetje op de anderen te letten.
Stoïcijnen verwachten van hun aanhangers dat ze er naar
streven zich te verbeteren door zich te oefenen in dingen als wijsheid,
vriendelijkheid, matigheid en moed. Ze wisten ook wel dat het niet zo makkelijk
is om jezelf volledig op eigen kracht te verbeteren. Om hen daarbij te helpen
stimuleerde de stoïcijnse leraren hun leerlingen om zich te omringen met
vrienden. En dan vooral vrienden die als voorbeeld voor hun eigen gedrag konden
dienen. Marcus Aurelius beschreef het zo:
Als je een opkikker kunt gebruiken
denk dan eens aan de goede eigenschappen van de mensen uit je omgeving. Neem de
energie van de één, de bescheidenheid van de ander, de vrijgevigheid van een
derde en nog iets anders van weer iemand anders. Niets is zo goed om je humeur
te verbeteren als de virtuositeit van andere mensen. Zorg dan ook dat je daar
altijd een paar voorbeelden van bij de hand hebt. (Marcus Aurelius; Dagboeken;
boek 6 hoofdstuk 48)
Aristoteles, die toch al gek op lijstjes en indelingen was,
verdeelde de menselijke vriendschapsrelaties in drie categorieën:
·
Vriendschap gericht op het nut, tegenwoordig zou
dat een relatie gericht op wederzijds voordeel worden genoemd. Omdat we van
nature sociale wezens zijn behandelen we dergelijke ‘vrienden’ vriendelijk,
maar zodra de relatie geen nut meer oplevert wordt er doorgaans een streep
onder gezet. Denk hierbij aan de relatie met uw collega’s of de relatie met uw
loodgieter of kruidenier.
·
Vriendschap gericht op het plezier. Ook deze
categorie is gericht op wederzijds voordeel, maar dan niet op materieel, maar
op emotioneel voordeel. Het gaat dan vooral om de leden van een sportclub,
drinkmaatjes, mensen waar mee je samen uit of op vakantie gaat. Dit komt het
dichts bij onze huidige opvatting van vriendschap. Ook deze vriendschappen
stoppen al snel bij een verhuizing of een verandering in interesses.
·
Tenslotte onderkent Aristoteles de vriendschap
gericht op virtuositeit. Daar is sprake van zodra mensen zonder bijbedoelingen
van elkaars gezelschap genieten. Dit soort vrienden zijn een ‘spiegel voor de
ziel’ en deze vorm van vriendschap helpen de vrienden elkaar bij hun
persoonlijke ontwikkeling en groei. Hieronder vallen wat we tegenwoordig al
gauw boezemvrienden of romantische liefde zouden noemen. Vriendschap gericht op
het goede beschreef dan ook niet alleen heel diepe vriendschappen maar ook de
band met familieleden en partners.
In navolging van Aristoteles beschouwden de stoïcijnen
vriendschap gericht op virtuositeit als de hoogst denkbare vorm van liefde.
Tussen liefde en vriendschap bestond volgens hen trouwens alleen een
gradatieverschil. Het ging in hun ogen om hetzelfde, alleen de intensiteit
verschilt. Alle vormen van vriendschap zijn waardevol, maar alleen een op
virtuositeit gerichte vriendschap is echt de moeite waard. Vergelijk dat eens
met uw talrijke vriendenschare en uw vriendenkring op facebook. De meeste van
uw social media ‘vrienden’ hebt u waarschijnlijk zelfs nog nooit ontmoet.
Het heeft nut om eens na te denken over de dingen die u het meest
bewondert in uw vrienden. Waarom vindt u Pietje of Marietje nu eigenlijk zo
leuk? Let dan niet op uiterlijke kenmerken, maar vooral op welke
karaktereigenschappen u in hen bewondert. Hij of zij zal ongetwijfeld geen
heilige zijn en ook een heel scala aan zwakheden hebben, maar daar gaat het
niet om. U kunt hun positieve eigenschappen als voorbeeld voor uw eigen gedrag
nemen, maar daar blijft het niet bij. De kans is groot dat u vrolijk wordt door
aan de leuke dingen van uw vrienden te denken.
Denk nu niet dat die stoïcijnen wel heel zware eisen aan hun
vrienden stellen. Uw vrienden hoeven echt geen in virtuositeit uitblinkende
wijzen te zijn. Ze zullen ongetwijfeld hun eigen fouten en eigenaardigheden
hebben en dat is helemaal niet erg. Het is voldoende als ze u kunnen inspireren
en stimuleren. Als ze een eigenschap hebben waar u iets van kunt leren en als u
een eigenschap hebt waar zij iets van kunnen leren. Zo kunnen jullie je aan
elkaar optrekken en gezamenlijk stapje voor stapje betere mensen worden. Dat
klinkt misschien nogal stichtelijk, maar dat valt wel mee. Zoals onze
stoïcijnse keizer het in het bovenstaande citaat al omschreef gaat het er
vooral om dat een vriendenkring elkaar helpt bij het leiden van een prettig
leven. Ook voor een stoïcijn is het dus helemaal niet zo’n gek idee om een
beetje op elkaar te letten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten