Pijn is een signaal dat er iets mis is met uw lichaam. Het
is een signaal van uw zenuwen dat uw weefsels beschadigd zijn of beschadigd
dreigen te raken. Dat maakt het van vitaal belang voor het goed kunnen blijven
functioneren van uw lichaam. Zonder pijn zou u uw bestaan veelvuldig en onnodig
in de waagschaal zetten. Er zijn drie soorten pijn acute, chronische en
stresspijn. Acute pijn is heftig en heeft een aanwijsbare oorzaak. Er is sprake
van een onmiddellijke lichamelijke beschadiging. Chronische pijn duurt langer en
heeft doorgaans geen direct aanwijsbare oorzaak. De oorzaak is moeilijk te
herleiden en het heeft geen waarschuwingsfunctie meer. Eigenlijk is deze vorm
van pijn dan ook overbodig. U kunt echter ook lichamelijke pijn hebben zonder
dat er fysiek iets mis is. Spanning of vermoeidheid kunnen pijn veroorzaken. Ook
deze pijnvorm is doorgaans overbodig. U weet heus wel dat u gestrest of moe
bent. U heeft geen pijn nodig om u dat te vertellen. Hoe dan ook pijn is een
onaangenaam en soms zelfs ondragelijk gevoel. Een gevoel waar u het liefst zo
snel mogelijk weer van af wilt.
De stoïcijnen beschouwen pijn niet als een emotie. Het is in
hun ogen niets anders dan een waarschuwingssignaal dat een belangrijke functie
heeft. Dat is bij acute pijn natuurlijk ook zo, maar dat neemt niet weg dat het
een behoorlijk vervelend gevoel is, waar best een einde aan zou mogen komen op
het moment dat de boodschap dat er een fysiek probleem bestaat is overgekomen. En
chronische en stress pijn heeft al helemaal geen functie. Ondanks het feit dat
stoïcijnen pijn niet zien als een te bestrijden passie kunnen stoïcijnse
technieken toch een rol spelen bij het bestrijden en leren accepteren van
pijngevoelens.
Het begint er mee dat u zich concentreert op het heden. Het verleden
bestaat niet en ook de toekomst is er niet. U hebt alleen met het heden te
maken. Fysiek lijden vindt nu plaats, niet in het verleden en ook niet in de
toekomst. U hebt waarschijnlijk de gewoonte om uw pijn zo ver mogelijk weg te
stoppen en te negeren. Jammer genoeg werkt dat niet, pijn is nogal opdringerig en
heeft de neiging uw hele denken en doen te overheersen. Concentreer u dus op
het heden, u kunt noch het verleden, noch de toekomst beheersen. Het heeft geen
nut om er over te piekeren wanneer er een einde aan uw pijn zal komen, u kunt
zich er beter op richten uw pijn te verduren zoals u die nu voelt.
Onderzoek en analyseer uw pijn, ontleed het in al zijn
afzonderlijke gewaarwordingen. Wat is dit voor pijn? Steekt het, of is het
branderig, zeurend of kloppend? Waar zit het? Kunt u de grenzen aanwijzen? Hoe
intens is het? Is het altijd even hevig of wisselt het? Zo ja, hoe verandert
het dan in de tijd? Stel u tenslotte de vraag wat het verband is tussen uw pijn
en uw gedachten over uw pijn. Wat voor waardeoordelen verbindt u eraan?
Misschien komt u er dan achter dat uw pijn niet één enkele
gewaarwording is, maar uit verschillende onderdelen bestaat. Wellicht zijn die
losse onderdelen beter te verdragen dan de ervaring van alle bestanddelen
samen. Dit geldt zowel voor echte fysieke pijn als voor emotionele pijn. Stoïcijnen
ontleden vervelende indrukken om er zo beter mee om te kunnen gaan. Ze proberen
daarbij niet te oordelen en hun pijn in neutrale termen te omschrijven. Dus
niet: ‘ik heb zo’n verschrikkelijke pijn in mijn buik’, maar ‘ik voel op dit
moment pijn in mijn buik’. Ook de ziekelijke stoïcijnse keizer Marcus Aurelius gebruikte
deze ‘verdeel en heers’ techniek om beter met zijn pijn te kunnen omgaan.
Laat je niet
overweldigen door het geheel van je gevoelens. Richt je niet op de pijn die je
vermoedelijk nog zult krijgen, maar stel jezelf de vraag: Wat is er zo
ondragelijk aan deze pijn? Je zult je dan schamen als je zegt dat het ondragelijk
is. Herinner je er aan dat het niet de pijn uit het verleden of de pijn van de
toekomst is waar je last van hebt, maar alleen de pijn in het hier en nu. Je
zult er dan achter komen dat de pijn verschrompelt […] en dat de pijn van dit geïsoleerde moment best
te dragen valt. (Marcus Aurelius; Dagboeken; boek 8 hoofdstuk 36)
Marcus herinnert zich er aan dat het geen zin heeft om je de
vele mogelijke negatieve uitkomsten van een vervelende situatie voor de geest
te halen. We zijn niet zo goed in het voorspellen van wat ons staat te wachten
en het risico bestaat dan ook dat u onnodig veel emotionele energie steekt in
scenario’s die nooit zullen uitkomen. Op het moment dat de pijn werkelijkheid
wordt is het vroeg genoeg om hem te confronteren. Bedenk dat u heel wat minder
broos bent dan u misschien denkt, en dat u de meeste negatieve uitkomsten best
zult kunnen verdragen. Epictetus zegt dat u sterft op het moment dat de pijn te
heftig wordt en dat alle andere pijn dus te verdragen valt. Daarbij wijst hij er
op dat u er altijd nog voor kunt kiezen om zelf naar buiten te gaan als de
kamer u te rokerig wordt. Dat is misschien wel een wat schrale troost, maar het
illustreert dat u misschien meer aan kunt dan u nu denkt.
Pijn is iets subjectiefs en iedereen heeft een andere
pijngrens en beleeft zijn pijn op zijn eigen persoonlijke manier. Toch heeft
het weldegelijk zin om te kijken hoe andere mensen met hun pijn omgaan. Als de
pijn onvermijdelijk en actueel is zoek dan naar voorbeelden van mensen die al
eerder dezelfde pijn hebben verdragen. U bent zeker niet de enige die dit moet
ondergaan. Velen zijn u voorgegaan en velen zullen u nog volgen. U kunt moed
putten uit de ervaringen van anderen die eenzelfde pijn hebben overwonnen.
Richt u op het heden en probeer uw pijn zo objectief en niet
oordelend mogelijk te onderzoeken. Het opsplitsen van uw problemen in hun bestanddelen
werkt verlichtend. Ook het voorbeeld van andere mensen kan u helpen om uw
beproevingen beter te verdragen. Bedenk dat pijn iets is wat u in principe niet
in uw macht hebt. Het gaat niet om de pijn zelf, maar om de manier waarop u er
mee omgaat. Door uw mentale instelling tegenover pijn te veranderen kunt u uw
draagkracht vergroten. Als u piekert over het onveranderbare verleden, of de
onzekere toekomst dan staat u onvermijdelijk leed te wachten, omdat u zich onnodig
bezig houdt met dingen die niet in uw macht liggen. Zwak uw negatieve
waardeoordelen over actuele pijn zoveel mogelijk af. Kap elke opwelling tot
zelfbeklag over vroeger leed resoluut af. Stop er mee om u zorgen te maken over
mogelijk toekomstig leed en jammer niet over het leed dat u nu overkomt. Dat klinkt
hardvochtig, maar het helpt wel en daar gaat het om.
Boeiend, dank, dit had ik even nodig.
BeantwoordenVerwijderen