Aan het keizerlijk hof
zal de oude Seneca regelmatig een jong slaafje, dat Epictetus (50 – 130 n. Chr.)
genoemd werd, ontmoet hebben. Epictetus was de assistent en schrijver van
Epaphodritus, de persoonlijk secretaris van Nero. Als eerste minister en
belangrijkste adviseur van de keizer had Seneca veel te maken met Epaphodritus
en dus ook met zijn slaaf Epictetus. Misschien was het wel op aandringen van
Seneca dat Epictetus door zijn meester naar de school van de stoïcijnse
filosoof Musonius Rufus (30-112 n. Chr.) werd gestuurd om daar te studeren. De
stoïcijnen zagen slaven als medemensen en niet als minderwaardige wezens, zoals
bij de andere filosofische scholen de gewoonte was. Seneca schreef in een brief
aan zijn vriend Lucilius:
Het slaafje Epictetus
zou later één van de belangrijkste en invloedrijkste stoïcijnse scholen uit de
oudheid stichten. Er bestaat geen enkel bewijs voor, maar ik vind het een leuk
idee, en denk dat het zelfs helemaal niet zo onwaarschijnlijk is, om te denken
dat het Seneca was die Epictetus de weg naar het stoïcisme heeft gewezen.
Veel is er niet bekend
over het leven van deze voormalige slaaf, die zich wist op te werken tot een
bekende stoïcijnse leraar. Epictetus werd rond het jaar 50 in Hierapolis als
zoon van een slavin geboren. Hierapolis ligt in Zuidwest Turkije in de buurt
van het huidige Pamukkale. Als klein kind werd hij door een slavenhandelaar meegenomen
naar Rome en verkocht aan Epaphroditus. Epaphroditus was zelf een vrijgemaakte
slaaf die werkte als de persoonlijk secretaris van keizer Nero. Epaphroditus
wilde zijn slaafje als secretaris en adviseur gebruiken en gaf hem een grondige
Romeinse opleiding. Hij stuurde hem ter afsluiting van zijn studie, zoals we
zagen, zelfs naar de school van de stoïcijnse leraar Musonius Rufus.
Epictetus was slecht
ter been en liep met een stok of met krukken. Celsus vertelt dat Epaphroditus
bij wijze van straf het been van de ongehoorzame Epictetus verdraaide. Epictetus
zou geen krimp hebben gegeven en gezegd hebben dat het been zou breken als hij
het nog verder zou verdraaien. Toen de woedende slavenhouder dat ook inderdaad
deed en het been brak zei Epictetus niets meer dan:’ ik zei u toch dat het zou
breken’. Ergens anders (de Suda) staat echter dat hij aan reuma leed en daardoor
lam was geworden. Dat laatste zou er ook de oorzaak van kunnen zijn dat van Epictetus
zelf geen boeken bekend zijn. Bijna alles wat we van zijn filosofie weten is
afkomstig van de college-aantekeningen van zijn leerling Flavius Arrianus.
Na de afgedwongen
zelfmoord van Nero had de voormalig keizerlijk secretaris zelf geen secretaris
meer nodig en werd ook Epictetus vrijgelaten. Hij was inmiddels een fervent
stoïcijn geworden en begon zijn eigen stoïcijnse universiteit in Rome. Eén van
de opvolgers van Nero, keizer Domitianus, moest niets van stoïcijnse filosofen
hebben. Die hadden de neiging nogal kritisch en opstandig te zijn. Eigenlijk
trokken de meeste filosofen zich niet zoveel van het keizerlijk gezag aan. In
het jaar 89 werden daarom alle filosofische universiteiten in Rome verboden en
alle filosofen moesten de stad verlaten. Epictetus verhuisde naar het Griekse
Nicopolis, het huidige Epirus in het Noordwesten van Griekenland, en stichtte
daar opnieuw een school. De keuze voor Nicopolis zou vooral ingegeven zijn door
de nabijheid van de Olympos, waar de Olympische Spelen werden gehouden. Een
vier jaarlijks festijn waar Epictetus gek op schijnt te zijn geweest.
Het werd een enorm
populaire school en veel Romeinse hoogwaardigheidsbekleders zonden hun zonen
naar het verre Nicopolis om door Epictetus opgeleid te worden. De school van
Epictetus zou destijds zelfs populairder dan de Academie van Plato en het
Lyceum van Aristoteles in Athene zijn geweest. Ook keizer Hadrianus, de
pleegvader van de stoïcijnse keizer Marcus Aurelius, zou lezingen van de
inmiddels oude Epictetus hebben bijgewoond.
Een van zijn
leerlingen was de hierboven al even genoemde Flavius Arrianus. Arrianus werd
een hoge regeringsfunctionaris onder keizer Hadrianus en heeft ook nog naam
gemaakt als historicus. De aantekeningen die Arrianus tijdens zijn colleges
maakte zijn de enige teksten die ons van Epictetus zijn overgeleverd. Van zijn
hand zijn de zogenoemde Digesten of Colleges, de echte college-aantekeningen,
en het beroemde Handboekje (het Encheiridion), wat een uittreksel is van de
belangrijkste leerstellingen uit de Colleges.
Epictetus zou in het
jaar 135 overleden zijn en altijd ongetrouwd zijn gebleven. Hij schijnt zijn
leerlingen er toe aangezet te hebben om vooral zoveel mogelijk een 'normaal'
leven te leiden. Ze zouden zich nuttig moeten maken voor hun medemensen en
gewoon moeten trouwen en kinderen krijgen. De cynisch filosoof Demonax, hoorde
dit en vroeg Epictetus sarcastisch of hij niet met één van zijn dochters mocht
trouwen. Kennelijk trok Epictetus zich dit aan. Op hoge leeftijd adopteerde hij
het kind van een overleden leerling en nam een huishoudster in huis om het kind
samen met haar op te voeden.
Voor Epictetus had
echte filosofie weinig met theorie te maken, het was een manier van leven.
Filosofie leerde je niet uit boeken, maar door het te leven. Het was een
levenskunst. De juiste leer was weliswaar belangrijk, maar werd betekenisloos als
je er niet naar leefde.
“Laat maar
eens zien dat je echt iets van de filosofen geleerd hebt! Nee, ik wil niet dat
je de commentaren op hun werk opdreunt! Maak dat je wegkomt als dat alles is
wat je kunt! Zoek maar iemand anders om je kunstjes voor op te voeren! Als
alleen theorieën je boeien, ga dan maar in een hoekje zitten broeden, maar noem
jezelf geen stoïcijn.” (Epictetus, Colleges III-21).
Oefening: De
stoïcijnse hersenspoeling
De
stoïcijnen vonden het belangrijk om zich zelf regelmatig aan hun belangrijkste
leerstellingen te herinneren. Door er geregeld mee bezig te zijn konden die
levenswaarden doordringen tot het karakter van de leerlingen. Het zo even
genoemde Handboekje van Epictitus, in het Grieks ook wel het Encheiridion
genoemd, was dan ook meer dan een gewone samenvatting van zijn lessen. Het was
de bedoeling dat leerling stoïcijnen de korte stukjes uit het boekje uit hun
hoofd leerden om zo op moeilijke momenten direct een passend citaat bij de hand
te hebben. Ik ga niet van u vragen om het Handboekje uit uw hoofd te leren,
maar dat neemt niet weg dat het zeker de moeite waard is om zo snel mogelijk de
belangrijkste stoïcijnse ideeën paraat te hebben. Ik zou u dan ook willen
voorstellen een tijdje (een paar weken) dagelijks de Ik sterke suggesties van Stanton
te willen beluisteren. De suggesties zijn niet specifiek stoïcijns, maar zijn
desalniettemin geschikt om u de belangrijkste stoïcijnse leerstellingen eigen
te maken. Beter nog zijn de hier te
vinden suggesties. Deze zijn in het Engels maar wel specifiek op het stoïcisme
gericht. Het is een positieve vorm van indoctrinatie, door de suggesties
langere tijd dagelijks aan te horen worden ze steeds vertrouwder en gaan ze
langzaam maar zeker deel uitmaken van uw persoonlijkheid.
Daarnaast
geef ik aan het eind van elke les onder het kopje ‘aforismen’ een paar korte
spreuken. Het zijn een soort stoïcijnse tegeltjeswijsheden en ze zijn dan ook
wat kort door de bocht. Toch helpen dit soort zinnetjes u om u ook op de wat
lastigere momenten te herinneren aan uw principes. U kunt deze zinnetjes dan zo
nu en dan voor uzelf herhalen. Bijvoorbeeld als u voor een stoplicht moet wachten
of als er reclame op de televisie is. Ik zou u toch ook willen aanraden om bij
tijd en wijlen een stukje uit het Handboekje van Epictetus uit uw hoofd te
leren of, als dat wat te veel gevraagd is, het boekje met u mee te dragen en er
zo nu en dan wat in te lezen. De hoofdstukjes bestaan meestal uit maar een paar
zinnetjes. Als u wilt kunt u ook de in oudere blogs verschenen door mij
gemaakte vertaling met commentaar van het Handboekje gebruiken.
Epictetus was
waarschijnlijk de meest spirituele stoïcijn. Zijn leven als leraar en stoïcijns
filosoof lijkt in het teken te staan van een persoonlijke queeste, een
zoektocht naar een soort stoïcijnse verlichting. Als een leraar probeerde hij
mensen uit de massa te verheffen en ze er toe aan te zetten om hun eigen spirituele
zoektocht te beginnen. Een zoektocht waarmee hij tot op de dag van vandaag
mensen weet te inspireren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten