Als alles tegenloopt kunt u het noodlot natuurlijk
vervloeken. De natuur heeft u een rotstreek geleverd. Er heerst een
afschuwelijke ziekte die al uw plannen in de war schopt, een aardbeving heeft
uw huis vernield of een storm heeft uw oogst vernield. Maar in plaats van u
kwaad te maken over iets waar u toch niets aan kunt veranderen zou u die natuur
eens wat aandachtiger kunnen gaan bestuderen. Marcus gebruikte daarvoor een
techniek die hij van de Pythagoreeërs had afgekeken.
De Pythagoreeërs zeiden: ‘Kijk iedere
ochtend naar de hemel en bedenk daarbij dat al die sterren en planeten altijd
op dezelfde manier hun baan doorlopen, ordelijk, clean en voor iedereen
zichtbaar. Een ster heeft immers niets om zich achter te verschuilen. (Marcus
Aurelius; Dagboeken; Boek 11, hoofdstuk 27)
De stoïcijnen gebruikten deze pythagoreïsche techniek om ze
er aan te herinneren dat ze ook zelf een onderdeel van het universum zijn. De hemellichamen
trekken zich niets aan van allerlei angsten en zorgen, ze doen gewoon wat de
natuur hen opdraagt te doen. Ze verschuilen zich nergens achter en verzinnen
geen excuses ze doen gewoon waartoe ze zijn voorbestemd.
Gebeurt alles dan met een reden? Dat hangt er van af wat je
onder ‘rede’ wilt verstaan. De oude stoïcijnen waren pantheïsten die dachten
dat god samenviel met het universum. Dit goddelijke universum was volkomen
materieel van aard en werd geregeerd door de wetten van oorzaak en gevolg. In zekere
zin was voor hen de kosmos zelf een levend wezen. Een wezen dat zich bewust was
van zijn eigen bestaan. Omdat wij deel uitmaken van dat goddelijke universum
spelen ook wij een rol in het universele bewustzijn. Wij weten dat we bestaan,
we beschouwen en onderzoeken het universum en vormen op die manier in zekere
zin een stukje van het goddelijke universele bewustzijn. Dit maakt mensen tot
iets bijzonders. Het geeft mensen toegang tot het wezen van de natuur. Er waren
zelfs stoïcijnen die dachten dat sommige mensen in staat waren via een soort
meditatieve trance verder in de geest van de wereld door te dringen dan anderen.
De meeste moderne stoïcijnen zijn niet zo spiritueel
ingesteld. Ze zijn geen pantheïst maar hangen het wetenschappelijke wereldbeeld
aan. Volgens hen is het universum geen levend wezen maar een complex dynamisch
systeem van materie en energie. Net als de oude stoïcijnen denken ze dat de
wereld materieel is en wordt geregeerd door de wetten van oorzaak en gevolg. Het
enige verschil zit dus in de antieke gedachte dat het universum over een
bewustzijn en een soortement van doelgerichtheid beschikt. Maar ook de oude
stoïcijnen zelf waren er niet volledig van overtuigd dat het universum een bewust
wezen was. Marcus, onze stoïcijnse keizer dacht dat het eigenlijk helemaal niets
uitmaakte.
Er bestaat of een onontkoombaar noodlot
van een bewust universum, of een onontkoombaar noodlot van een warboel van
atomen. Waarom zou je je druk maken als er hoe dan ook een onontkoombaar
noodlot bestaat? Als er een bewust universum bestaat zorg dan dat je het waard
bent. Als het universum een levenloze klomp van atomen is, wees dan blij dat je
zelf wel over een bewustzijn beschikt dat je door deze woelige wereld kan
leiden. (Marcus Aurelius, Dagboeken; Boek 12, hoofdstuk 14)
Hij vond het een geruststellende gedachte om te geloven dat
we deel zijn van een universeel bewustzijn. Maar als dat niet het geval is dan
verandert dat niets aan ons dagelijks leven en de manier waarop we met de
wereld moeten omgaan. Een pantheïstisch stoïcijn kan troost putten uit de
gedachte dat hij een rol speelt in de kosmische orde van een bewust universum. Hoe
klein en nietig die rol dan misschien ook mag zijn. Maar als het universum
gewoon is wat het is en niets meer, dan kan een stoïcijn altijd nog troost
putten uit de gedachte dat hij beschikt over een rationeel bewustzijn dat als
een innerlijk kompas kan dienen in woelige tijden.
Het aanschouwen van orde in het woeste kolken van de slagen
die de natuur ons toebrengt kan ons met ontzag vervullen. Het besef dat hemellichamen
zich al miljarden jaren volgens de wetten van oorzaak en gevolg gedragen kan
troostend zijn. Alleen al het loutere feit dat het kleine klompje sterrenstof
dat wij zijn leeft, emoties heeft en rationeel kan nadenken is fantastisch. Een
materie klompje dat onderworpen is aan dezelfde wetten waar ook de rest van het
universum zich naar richt.
Voor de stoïcijnen is kennis van de natuur dan ook wezenlijk
voor het leiden van een virtuoos leven. U hoeft geen afgestudeerd natuurkundige
te zijn om een goed stoïcijn te worden. Je moet wel weten hoe de natuur in
elkaar steekt om een goed leven te kunnen leiden. Hoe kun je je eigen plaats in
de wereld begrijpen als je de grondbeginselen van de natuur niet kent? Door jezelf
in de wereld te situeren en inzicht te verwerven in de onderliggende patronen
kunt u de wereld in perspectief blijven zien. U gaat dan beseffen dat de wereld
ongeacht wat er gebeurt gewoon verder gaat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten