Uw aversie tegen ongemak
is er een belangrijke oorzaak van dat u de beheersing over uw stemmingen en
gedachten verliest. Elke vorm van lichamelijk ongemak leidt automatisch
ook tot geestelijk ongemak. Als u hongerig bent, pijn hebt of oververmoeid
bent, staat ook uw geest onder spanning. Op een moment dat u zich niet helemaal
lekker voelt kunt u dan ook beter moeilijke uitdagingen vermijden. Probeer niet
de stoere meid of bink uit te hangen en stel dat moeilijke gesprek of die zware
opdracht gewoon een paar dagen uit. Ook Musonius Rufus wist dat lichamelijk
ongemak als pijn, vermoeidheid en kou vaak tot emotionele onevenwichtigheid
leidt. Hij wist ook dat je je kunt harden tegen dergelijke vormen van licht
lichamelijk ongemak. Met oefeningen kun je je ‘pijngrens’ een stukje
verschuiven. Gek genoeg kun je door jezelf zo nu en dan een klein beetje te
pesten, je leven een stukje prettiger maken. Hij stelde zijn leerlingen dan ook
bloot aan oefeningen om ze te harden. Het stoïcisme is nu eenmaal meer dan een
theoretisch raamwerk, het is een praktijk. Musonius zei het zo:
“Het stoïcisme kent twee soorten
oefeningen, de ene soort is gericht op het verstand en de andere soort op zowel
het lichaam als het verstand. We trainen ons op beide gebieden wanneer we ons
blootstellen aan kou, hitte, dorst, honger, kleine porties, harde bedden,
afzien van pleziertjes en pijn lijden zonder te klagen. Door dit soort
oefeningen wordt ons lichaam gehard zodat het zo robuust en sterk wordt dat het
ook echte ontberingen kan verdragen”. (Musonius Rufus; Colleges; hoofdstuk 6)
Hij roept u hier niet op tot zelfkastijding. Stoïcijnen zijn
zeker geen asceten en al helemaal geen masochisten, maar door vrijwillig zo nu
en dan wat kleine ontberingen te ondergaan kunt u zich harden voor toekomstige
tegenslag. U bouwt zelfvertrouwen op en merkt dat u heel goed in staat bent
allerlei tegenslagen te incasseren. Als u eenmaal weet dat u het aan kunt bent
u ook minder bang voor de toekomst. Iemand die nog nooit kou of honger heeft
geleden is vaak buitensporig bang zijn huidige comfort en luxe te moeten
opgeven. Met deze oefening zult u leren sneller en met minder tevreden te zijn.
In situaties waarin uw hedonistische buurman zich onprettig voelt zult u zich
nog steeds comfortabel en tevreden voelen. Dit geeft u de gemoedsrust waar een
stoïcijn naar zoekt. Bovendien leert u bij deze oefening, net als bij de
negatieve visualisatie, de dingen die u hebt beter te waarderen. Een warme kamer
is pas echt lekker als u eerst een wandeling door de kou hebt gemaakt en een
maaltijd smaakt zoveel beter als u echt honger hebt. U bent minder snel
ontevreden en u geniet meer van wat u hebt. Kortom een prachtige oefening voor
een leerling stoïcijn.
Met deze oefening gaat u uzelf kleine lichamelijke
ontberingen opleggen. Kies iedere maand een paar dagen waarin u uzelf verplicht
om in armoede te leven. U zou een paar dagen kunnen vasten of alleen maar brood
eten, geen koffie, thee of andere dranken drinken, maar alleen water. Draag in
de winter eens een dunne jas en zet de verwarming laag of neem een koude
douche. Slaap eens een paar nachten niet op uw heerlijke zachte en donzige
matras, maar op een matje op de grond. Of probeer eens een week met niet meer
dan €25 in uw portemonnee rond te komen. U zult vast nog wel een paar andere
ontberingen weten te verzinnen.
Kies lichamelijk ongemak waarvan u weet dat het bij u
emotionele spanning oplevert. Als u, bijvoorbeeld, weet dat u narrig wordt
waanneer u het koud hebt, kunt u zichzelf trainen door de thermostaat een paar
uur per dag een graadje lager te zetten, of door een korte wandeling te maken
met een eigenlijk te dunne jas. Maak de uitdaging niet te zwaar. Rek uw grenzen
op, maar zorg dat u ze niet overschrijdt.
Een wat gemakkelijkere variant op deze oefening is het zo nu
en dan laten schieten van een pleziertje. Neem eens een glas water als u een
glas wijn wordt aangeboden, laat de Franse schimmelkaasjes staan en sla eens
een aflevering van uw favoriete serie over. Niet omdat u bang bent om
alcoholist of te dik te worden, maar alleen om uw zelfbeheersing te trainen.
U zult merken dat dit soort ongemakken heel wat minder erg
zijn dan ze u in eerste instantie toeschijnen. Al was het maar omdat deze
ontberingen voor miljarden mensen de dagelijkse praktijk zijn. U zult leren dat
ook u zo kunt leven en bovendien de eenvoudige luxe van uw dagelijkse bestaan
des te meer leren waarderen. Denk er aan dat dit soort oefeningen geen doel op
zich worden. Zelfkwelling is een christelijke deugd, maar zeker geen
stoïcijnse. Deze oefening roept u op tot gematigde zelfontzegging en niet tot
ascese. De kleine ontberingen die u uzelf aandoet zijn enkel en alleen bedoeld
om u een beetje te harden zodat u minder snel uw kalmte verliest als er iets
mis gaat.
Deze oefening lijkt misschien wel erg streng en vervelend,
maar u zult al gauw merken dat het in de praktijk reuze meevalt. In wezen is
het tenslotte niets anders dan wat miljoenen mensen tijdens hun vakantie doen
als ze hun comfortabele huizen verruilen voor een tentje of een caravan. Zelfs
padvinders kunnen dat aan. Dus zo heel zwaar zal het toch niet zijn? Heel veel
mensen sloven zich uit in de sportschool en ondergaan geheel vrijwillig
allerlei lichamelijke ontberingen voor hun gezondheid en uiterlijk. Een beetje
ongemak voor een paar dagen moet dan toch wel te dragen zijn?
Volgens mij worden wij iedere dag vanzelf al met tal van kleine vervelende omstandigheden (kou, regen, asociale mensen enz.) geconfronteerd zodat het mij zinloos lijkt om ook nog eens deze oefeningen te gaan doen. We worden vanzelf al genoeg op de proef gesteld.
BeantwoordenVerwijderen