‘Stoïcijnen dat zijn toch die saaie grijze muizen die de
hele dag bezig zijn hun emoties en verlangens te onderdrukken? Kijk maar naar
wat Marcus Aurelius er over schrijft in zijn dagboeken:
Je moet er een
gewoonte van maken om bij het zien van een mooi opgemaakte visschotel of andere
lekkere dingen te denken: ‘Dit is een dode vis, dit is het kadaver van een kip
en dit van een speenvarken. Falernische wijn is niets anders dan gegist
druivensap en je purperen keizerstoga is niets anders dan haar van een schaap
geverfd met het bloed van een weekdier. En seks dat is niets meer dan het langs
elkaar heen wrijven van lichaamsdelen en het in een kramp uitscheiden van wat
slijm. Dat soort gedachten raken de kern van de zaak en vertellen je precies
wat iets werkelijk is. Dit moet je altijd en overal doen als je iets tegenkomt
wat je begeerte opwekt. Doorzie wat het in werkelijkheid is en laat je niet
verblinden door schone schijn. Het lijkt allemaal geweldig en ontzettend belangrijk,
maar in werkelijkheid heeft het geen enkele echte waarde. (Marcus Aurelius; Dagboeken; boek 6,
hoofdstuk 13)
Zie je wel jullie keizer zegt het zelf, stoïcijnen
vermoorden het plezier in het leven. Alles wat leuk en prettig is moet met
naargeestige gedachtes om zeep worden geholpen’.
Als u denkt dat Marcus dat bedoelt dan heeft u hem totaal
verkeerd begrepen. Dat is zeker niet zijn intentie. Stoïcijnen willen uw
plezier in een heerlijke zalmschotel met een glaasje wijn niet bederven, en het
zijn ook geen monniken die u uw erotische genoegens willen ontzeggen. Hij noemt
lekker eten, Falernische wijn en seks juist omdat hij er zelf ontzettend gek op
was. Falernische wijn was destijds trouwens de duurste en meest exquise wijn
die te koop was en daarmee waarschijnlijk de dagelijkse tafelwijn van onze
keizer. Ook van seks was Marcus niet vies. Het schijnt dat zijn tent tijdens de
langdurige veldtochten die hij moest voeren om de rijksgrenzen te beschermen
regelmatig bezoek van aantrekkelijke concubines ontving.
Nee de stoïcijnen willen u niets ontzeggen, wat ze wel
willen is dat u zich realiseert dat al die genietingen ethisch neutraal zijn. U
mag ze best met mate najagen, maar moet zich er van bewust zijn dat ze voor een
gelukkig en virtuoos leven niet werkelijk van belang zijn. Ze zijn neutraal,
leuk en de moeite waard om na te streven, maar niet echt belangrijk. Waarschijnlijk
noemt Marcus lekker eten en drinken en seks juist omdat hij van zichzelf weet
dat hij er eigenlijk een beetje te verzot op is. Verlangens naar allerlei
genietingen zijn prima, maar het mogen geen obsessies worden. Als uw verlangens
een te grote rol in uw leven gaan spelen en misschien zelfs uw leven gaan
beheersen dan veranderen volstrekt normale neigingen in vervelende passies. Passies
die uw leven er niet beter op maken, maar juist verstieren. Dat laat een beetje
stoïcijn zich natuurlijk niet gebeuren. In het geciteerde stukje herinnert
Marcus zichzelf dan ook aan een stoïcijnse techniek om met ontspoorde
verlangens om te gaan.
Bij deze techniek is het de bedoeling dat u zichzelf aan een
‘reality check’ onderwerpt. Wat is het nu echt waar u zo enorm naar verlangt? Ontleed
het onderwerp van uw verlangen tot op het bot, tot waar het echt om draait. Is het
nu nog steeds zo begerenswaardig? We hechten vaak veel waarde aan dingen die
objectief bekeken helemaal niet zo bijzonder zijn en misschien zelfs walgelijk.
Denk bijvoorbeeld aan de uit weekdieren gemaakte purperen kleurstof uit het
citaat. Wat we van iets vinden staat vaak ver af van wat het werkelijk is. Zeker
als het gaat om iets waar we gevoelens bij hebben. Veel van onze waardeoordelen
zijn het gevolg van onbewust ingesleten gedachtenketens. U loopt langs een mooi
meisje of een mooie jongen. U schrikt op en er gaat onmiddellijk een oude
ingesleten gedachtenketen bij u van start. Uw reptielenbrein vertelt u: ‘Wat
een stuk, daar wil ik wel mee naar bed!’ Uw seksuele verlangens worden gewekt op
een moment en een plek waar u daar waarschijnlijk helemaal niets mee kunt. Die aantrekkelijke
dame of heer heeft u uw gemoedsrust doen verliezen. Maar is het wel die
schoonheid die u van uw stuk heeft gebracht?
Iedere indruk uit de buitenwereld wordt automatisch van een
emotioneel oordeel voorzien. Dit oordeel noemden de stoïcijnen een pre-emotie. Om
die pre-emotie kan niemand heen, maar het moment van de instemming met die
pre-emotie is cruciaal voor de vraag of u bij de feiten kunt blijven of dat u
uw emoties met u op de loop laat gaan. Met het geven van een waardeoordeel
verlaat u de feitelijke situatie. U plakt een etiket op de externe wereld. Een
etiket dat echter niets over die wereld zegt. Het zegt alleen iets over u en uw
karakter. Het vertelt wat u van de werkelijkheid vindt, niet wat die echt is. Een
stoïcijn probeert met een objectieve onpartijdige blik naar de werkelijkheid te
kijken. Hij probeert zijn waardeoordeel even uit te stellen om de gelegenheid
te krijgen om eerst eens goed naar de situatie te kijken. Het is dan ook goed
om bij alles wat uw gemoedsrust lijkt te gaan verstoren, eerst even tot tien te
tellen en een ‘reality check’ uit te voeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten