Hoofdstuk 52 van het
Handboekje van Epictetus
Het eerste en
belangrijkste onderwerp van de filosofie is het in de praktijk brengen van levenswaarden,
neem bijvoorbeeld het principe dat je niet mag liegen. Het tweede onderwerp van
de filosofie gaat over de bewijzen, dus hoe je kunt bewijzen dat je niet mag
liegen. Het derde onderwerp gaat over het vaststellen en beargumenteren van die
bewijzen: Wat maakt dit een bewijs? Wat is dat eigenlijk, een bewijs, een
conclusie, een tegenstelling, waarheid, onwaarheid?
Het derde onderwerp
is dus nodig voor het tweede en het tweede voor het eerste. Maar het
belangrijkste onderwerp, waar je dan ook alle tijd voor moet nemen, is het
eerste. Wij doen het echter precies andersom, we richten al onze aandacht op
het derde punt en verwaarlozen het eerste punt. Zo komt het dat we liegen
terwijl we wel perfect kunnen bewijzen waarom we niet zouden mogen liegen.
Het lijkt er een beetje op maar toch is dit een andere
indeling dan de in de inleiding behandelde drie ‘topoi’ van Epictetus’
filosofie. Het eerste onderwerp zou onder de ‘topos’ van het juiste handelen of
de ethiek kunnen worden geschoven, het tweede en derde onderwerp uit dit
hoofdstukje zouden dan onder de ‘topos’ van het juiste oordeel of de logica
vallen. Epictetus wijst hier op de logische redeneringen die overal aan de
stoïcijnse filosofie ten grondslag liggen. Je moet tenslotte eerst weten wat
concepten als bewijs en waarheid inhouden voordat je er mee kunt beginnen om
iets te bewijzen. Pas op het moment dat je iets kunt bewijzen kun je ook echt
geldende levensprincipes voor jezelf opstellen.
Epictetus waarschuwt hier weer eens tegen de ivorentoren
waar je als filosoof maar al te makkelijk in terecht kan komen. Hij wist dat
het voor veel van zijn leerlingen heel verleidelijk was om zich te verliezen in
complexe redeneringen en retorische hoogstandjes. De meeste filosofiescholen
besteden hun tijd voornamelijk aan de formele kant van hun leer. Ze zijn tot in
den treure bezig met het perfectioneren van hun redeneringen en het voeren van
eindeloze theoretische discussies, maar ze vergeten daarbij waar het uiteindelijk
allemaal om draait: de levenspraktijk. Het gaat Epictetus om het in het hier en
nu, midden in de hectiek van de maatschappij, naleven van filosofische levenswaarden
en veel minder om de theorie die daar achter ligt. Een theorie die bij de
stoïcijnen trouwens wel prima doortimmerd was. De stoïcijnse logica wordt pas
in de twintigste eeuw geëvenaard door onze moderne logica. Dat neemt echter
niet weg dat voor stoïcijnen de nadruk altijd op de levenspraktijk is blijven
liggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten