De stoïcijnse metafysica ziet de natuur als een bewust
en zelfs goddelijk wezen. In onze seculiere tijden kan dat een moeilijk te
verteren idee zijn. Voor mij was (is) het dat in elk geval wel. Ik beschouw
mezelf eigenlijk als een atheïst, maar de bestudering van het stoïcisme brengt
me wel hoe langer hoe meer aan het twijfelen. Ik ben er niet meer zo zeker van
dat er niet een soort van bewustzijn in ons universum huist. En zelfs de
moderne wetenschap is er tegenwoordig niet zo heel zeker
meer van.
De hele stoïcijnse filosofie is gebouwd op de
vooronderstelling dat de kosmos een doelgericht en bewust wezen is dat sturing
geeft aan alles wat er in die kosmos gebeurt. Ook de dingen die een mens
overkomen zijn allemaal ‘bedacht’ door dit kosmisch bewustzijn. De stoa kent
niet een soort heilsleer en er bestaat in hun ‘geloof’ ook geen leven na de
dood. Van rituelen, offers, altaars en godenbeelden is al helemaal geen sprake.
Het enige gebed dat een stoïcijn kent is misschien wel een gevoel van ontzag
voor de natuur. Er ontstaat een gevoel van ontzag als u kijkt naar het hemelgewelf
bij nacht, naar de zee, naar een bergketen, een verstild bos, de cyclus van
leven en dood of als u de kracht van een woeste rivier, een storm of een
aardbeving aanschouwt.
Dit ontzag doet stoïcijnen denken dat er in die
overweldigende natuur een creatief en bewust wezen schuilt. Het gaat daarbij
niet om een oude man met een lange baard op een wolk, of een Zeus die zijn
bliksemschichten vanaf de Olympus op zondige mensen doet neerkomen. Nee het is
het totale bestaande, het geheel van materie, ruimte en tijd, met zijn wetten
en regelmatigheden dat door de stoïcijnen als god wordt gezien. Volgens hen
wordt de kosmos niet door toeval geregeerd, maar is zij het gevolg van een
samenhangend geheel van regels en wetten.
Stoïcijnen zijn dan ook pantheïsten, ze geloven dat de hele
kosmos, bewust is, van zich zelf weet dat het bestaat en weet wat er gebeurt.
Zelfs aan de bron ligt van alles wat er gebeurt en misschien ook wel een soort
wil heeft en daardoor wil dat de dingen die gebeuren, gebeuren. Ze zeggen dat
iets dat zo complex en zo veel omvattend is wel bewust moet zijn. De mens zelfs
is immers een complex en zelfbewust wezen. Als de mens al over zelfbewustzijn
beschikt dan moet iets zo immens als het universum dat toch ook hebben? De mens
is zich niet alleen bewust van zijn eigen bestaan, maar is zich ook bewust van
de wereld om hem heen en vergaart steeds meer kennis van het universum waarin
hij leeft. Doordat een ontegenzeggelijk zelfbewust wezen als de mens onderdeel
is van de kosmos is die kosmos zich ook bewust van zichzelf. Alleen al door het
bestaan van zoiets als de mens is het universum zich dus in zekere zin van
zichzelf bewust. De mens is een stukje van het universum dat zich bewust is van
de wereld om hem heen. Hij is zich in elk geval bewust van een deel van het
universum. Een bewustzijn dat met de groeiende kennis zich steeds verder
uitbreidt. Zo bekeken kun je er eigenlijk niet meer omheen dat het universum
over een soort van bewustzijn beschikt. Zelfs al is dat niet meer dan het
beperkte menselijke bewustzijn.
In de moderne tijd lijkt er een keuze te bestaan tussen
theïsme, het geloof in een persoonlijke god of goden, en reductionistisch
materialisme, de leer dat er niets meer is dan door natuurwetten geregeerde
materie. Een andere keuze lijkt niet te bestaan of je bent religieus, christen,
moslim, pagan het maakt niet uit, of je bent een reductionistisch materialist.
Toch is er nog een alternatief. Het pantheïsme van de stoïcijnen neemt wel
degelijk een tussenpositie in. Het stoïcisme is materialistisch, maar niet op
dezelfde manier als de moderne materialisten. Het universum bestaat in hun ogen
inderdaad uit door natuurwetten geregeerde materie, maar die materie en
natuurwetten zijn zich bewust van het eigen bestaan. Die tussenpositie heeft
wel tot gevolg dat de stoïcijnen aan de ene kant door gelovigen als atheïsten
worden beschouwd en aan de andere kant door reductionistische materialisten tot
naïeve gelovers in sprookjes worden gebombardeerd. Een middenpositie kan zo
zijn nadelen hebben.
Het idee van de natuur als een bewust en goddelijk wezen is religieuze bullshit. Als de stoïcijnen hierin geloven zijn ze geen haar beter dan de christenen of godbetert de islamieten.
BeantwoordenVerwijderen