‘God geve me de kalmte
om te aanvaarden waaraan ik niets kan veranderen, de moed om de dingen te
veranderen die ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil tussen beiden
te kunnen zien.’
Het beroemde sereniteitsgebed van de Amerikaan Reinhold
Niebuhr. Obama noemde hem zijn favoriete filosoof, maar ook onder conservatieve
politici is deze filosoof en protestants theoloog immens populair. Dit al uit
1934 stammende gebed is vooral bekend van de Anonieme Alcoholisten (AA), die het
gebruiken in hun afkick programma’s. Het gebed lijkt een christelijke
achtergrond te hebben maar is behoorlijk ouder. In de elfde eeuw schreef de
Joodse Schriftgeleerde Solomon ibn Gabirol: ‘Zij zeiden dat aan de oorsprong
van al het inzicht het besef ligt van wat is en van wat niet kan zijn, en de
troost te weten wat niet in ons vermogen ligt om te veranderen’. Nog langer
geleden in de achtste eeuw schreef de boeddhist Shantideva: ‘Als er een remedie
bestaat voor het moment waarop het noodlot toeslaat. Waarom zou je je dan nog druk
maken? En als er toch niets aan te doen is waarom zou je dan zo somber zijn?’
Er bestaat echter nog een veel oudere stoïcijnse versie. Een
versie waar geen god in voorkomt en het alleen om de mens zelf gaat. In de
eerste zinnen van het ‘Handboekje’ van Epictetus staat dit:
‘Van
al het bestaande hebben wij over sommige dingen controle en over andere niet.
Controle hebben wij over onze meningen, onze wil, onze begeerte en afkeer. Al
deze dingen kunnen wij zelf bewerkstelligen.
Over ons lichaam
hebben wij geen controle. Ook niet over bezit of over reputatie en carrière.
Kortom, alles wat niet ons eigen werk is. Bedenk, dat de dingen waar we
controle over hebben van nature vrij zijn. Zij kunnen niet gehinderd of
belemmerd worden. Maar de dingen waar we geen controle over hebben, zijn
krachteloos, onderworpen, vol belemmeringen en vreemd aan ons wezen.’
Deze korte paragraaf vormt de kern van de stoïcijnse
filosofie en gaat dan ook terug tot de grondlegger van deze levensleer Zeno.
Hij wordt echter nergens zo duidelijk en kort weergegeven als in het eerste
hoofdstuk van het ‘Handboekje’. Het stoïcisme is veel ouder dan de hedendaagse
religies van het christendom, het jodendom en de islam, de stoïcijnse leer ligt
dan ook aan de basis van een aantal van hun leerstellingen. Maar ook in het
boeddhisme en taoïsme komen met het bovenstaande citaat vergelijkbare ideeën
voor. Als verschillende tradities door de eeuwen heen allemaal tot dezelfde
conclusie komen zou je haast gaan denken dat er toch iets van waarheid in de
stoïcijnse filosofie zit.
Wat een onzin, zult u misschien denken. Het mag dan wel zo zijn
dat dat controleverhaaltje in heel wat oude tradities voorkomt, maar dat maakt
het nog niet waar. Wat is er gebeurd met dat beroemde rationalisme van jullie?
Waar halen die stoïcijnen het idee vandaan dat ik mijn leven niet in eigen hand
kan nemen? Dat ik geen invloed heb op het weer, daar kan ik nog inkomen, maar
over mijn eigen lichaam en mijn carrière heb ik wel degelijk controle. Iedereen
weet toch dat je met hard werken je doelen kunt bereiken. Als ik maar lang en
hard genoeg train kan ik de marathon van Rotterdam winnen of op z’n minst een
goede classificatie maken. Als ik hard studeer slaag ik voor mijn examen en als
ik me volledig inzet voor mijn bedrijf kan ik carrière maken. Op dit soort
dingen kan ik toch zeker invloed uitoefenen.
Epictetus was niet gek en wist dit natuurlijk ook wel. Hij
ontkende niet dat je dingen kon ondernemen om uw doelen te bereiken, maar dat
is volgens hem iets anders. Als u denkt dat u uw lot in eigen hand hebt, dan
hebt u misschien niet helemaal ongelijk, maar toch wel voor het grootste deel.
Iemand anders kan harder getraind hebben of een betere aanleg hebben, u kunt
een slechte dag hebben of over een bananenschil struikelen. Voor uw carrière
geldt hetzelfde. U kunt nog zo goed uw best doen, als uw baas u niet mag, als
de markt uw product niet meer zit zitten, of als er op een examen net die ene
verkeerde vraag wordt gesteld kan alles mis lopen.
De stoïcijnen maken een onderscheid tussen de dingen waar u een
directe en volledige controle over kunt uitoefenen en de dingen waar u niet
meer dan een indirecte en gedeeltelijke controle over hebt. U kunt nog zo uw
best doen, u bent er nooit echt zeker van dat u ook zult slagen in uw
bedoelingen. Over het resultaat van alles wat u doet heeft u dan ook slechts
een indirecte en gedeeltelijke controle. Wat u wel direct en volledig kunt
beïnvloeden is uw intentie. U kunt uzelf voornemen uw uiterste best te doen om
een wedstrijd te winnen, een examen te halen of een bepaalde baan te krijgen.
De uitkomst blijft echter altijd onzeker, omdat die nu eenmaal mede afhankelijk
is van externe omstandigheden waarover u geen invloed hebt. Waar u dus wel
invloed op hebt is uw interne motivatie om u ergens voor in te zetten. En dat
is nu precies waar het sereniteitsgebed over gaat.
Een wonderschoon stukje tekst, waarvoor dank!
BeantwoordenVerwijderenHeel krachtig neergezet. Bedankt
BeantwoordenVerwijderenU moet geen onzin verkopen. Stap is geenzins ouder dan het Jodendom. Ouder dan het christendom misschien. Ouder dan de Islam zeker. Door te stellen dat het Stoïcisme ouder is dan het Jodendom maakt u zich ongeloofwaardig.
BeantwoordenVerwijderen