LES 1
WAT IS STOÏCISME?
1.1 Stoïcisme kort
door de bocht
Na het eerste inleidende hoofdstuk wordt het nu tijd om echt
te beginnen. Het is handig om aan het begin van onze reis door het land der
stoïcijnen een blik op de kaart te werpen. Dan hebben we alvast in grote lijnen
een idee waar we naar toe op weg zijn. Laten we daarom van start gaan met de
vraag wat stoïcisme nu eigenlijk inhoudt.
Stoïcisme was één van de belangrijkste filosofiescholen uit
de oudheid. Het heeft niet alleen een enorme invloed gehad op de moderne
filosofie, maar zelfs op veel christelijke doctrines. Zoals u in de inleiding
gelezen hebt was het een manier om in het leven te staan: een echte levenskunst.
Toch vindt u daar, als u in een woordenboek het woord ‘stoïcijns’ opzoekt
weinig van terug. U leest dan vooral termen als ‘gelijkmoedig, onverstoorbaar
en zelfs gevoelloos’. Hoewel daar een kern van waarheid in zit zou u makkelijk
de indruk kunnen krijgen dat het stoïcisme vooral gaat over het moedig
ondergaan van allerlei tegenslag en het onderdrukken van gevoelens. Niets is
echter minder waar. Het stoïcisme is alles behalve een harde filosofie voor
‘die hards’ en frontsoldaten. Het is juist heel vriendelijk, mild en zelfs
liefdevol.
De stoïcijnse levenskunst heeft bar weinig te maken met de
betekenis die het woordenboek aan het woord ‘stoïcijns’ verbindt. In werkelijkheid
is het stoïcisme een filosofische school die rond 300 voor Christus door ene
Zeno van Citium is gesticht. Deze Zeno gaf les in de schaduw van een overdekte
markt in Athene. Een dergelijke markt werd in het Grieks een stoa genoemd,
vandaar dus de naam stoïcisme. De lessen werden niet voor niets op de markt
gehouden. Ze waren openbaar en iedereen die dat wilde kon aanschuiven om te
luisteren naar wat Zeno zo al te vertellen had. Er waren in die periode veel
verschillende filosofiescholen in Athene. Zo had je de Academie van Plato, het
Lyceum van Aristoteles en het besloten landgoed van Epicurus. Dit waren echte
privé scholen waar je als particulier niet zo maar terecht kon. De school van
Zeno was anders hij gaf zijn lessen in het openbaar en iedereen die dat wilde
kon ze volgen.
Zeno werd immens populair en al snel trokken zijn lessen
grote groepen mensen. Zijn opvolgers Cleanthes en Chrisyppus zetten de traditie
voort. Er zijn aanwijzingen dat stoïcijnen tot ver in de eerste eeuw voor
Christus les gaven in dezelfde overdekte markt in Athene. Dat duurde tot de
opkomst van het Romeinse rijk. In die periode verplaatste het centrum van de
stoïcijnse filosofie zich van Athene naar het nieuwe centrum van de destijds
bekende wereld: Rome. De Romeinen waren wel gecharmeerd van de stoïcijnse
levenskunst. Prominente Romeinen als Cicero en Scipio namen les bij stoïcijnse
filosofen en maakten vertalingen in het Latijn van hun Griekse boeken. Het
stoïcisme kwam nu echt in de mode en het werd zelfs de heersende filosofie bij
de Romeinse elite. Stoïcijnse filosofen als Seneca, Musonius Rufus en Epictetus
werden beroemd en in de tweede eeuw na Christus zat er met Marcus Aurelius
zelfs een stoïcijn op de keizerstroon.
Het stoïcisme behandelt iedereen gelijk en sprak daardoor
mensen van over het hele Romeinse rijk en uit alle lagen van de bevolking aan.
Zo kwam Seneca uit Spanje, de westkant van het rijk, en Diogenes van Babylon
uit, hoe kan het ook anders, Babylon in het oostelijke puntje van de Romeinse
wereld. Tegelijkertijd stond Epictetus als voormalige slaaf, helemaal onder aan
de maatschappelijke ladder, terwijl zijn leerling Marcus Aurelius als keizer op
de bovenste trede van die ladder stond. Wat maakte deze filosofie nu zo
aantrekkelijk voor zulke geografisch en maatschappelijk uiteenlopende mensen?
Dit destijds zo populaire stoïcisme was meer dan wat we
tegenwoordig een filosofisch systeem zouden noemen. Zeker het had net als elke
filosofie een mening over dingen als de aard van de werkelijkheid, de basis van
goed en kwaad en de mogelijkheid of onmogelijkheid van ware kennis. Het
stoïcisme is echter meer dan alleen dat: het is een levenskunst. Naast
traditionele onderwerpen als ontologie, logica, epistemologie, fysica en ethiek
gaat het stoïcisme vooral over de manier waarop je het best kunt leven. Het had
heel eigen ideeën over de beste manier om een gelukkig en zinvol leven te
kunnen leiden. Het propageerde een levenskunst die veel Romeinen aansprak en
die tegenwoordig nog net zo actueel is als tweeduizend jaar geleden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten