zaterdag 11 mei 2024

De neurologie van emoties en het stoïcisme

 Emoties kunnen u omver blazen als een orkaan, ze kunnen u op uw knieën dwingen, de adem benemen en ze kunnen u optillen in extase en genot. Emoties kunnen overweldigend zijn, maar zijn ook op de rustigere dagen op de achtergrond aanwezig. Het zijn uw emoties die u in beweging brengen. Zonder emoties zou u niet meer zijn dan een ambitieloze zombie. Emoties zorgen ervoor dat u overleeft en zetten u aan om datgene te doen wat goed is voor uw organisme en om datgene te vermijden wat schadelijk voor u is. Althans wat goed en slecht was voor een prehistorische mens op de Afrikaanse savanne, dat komt niet helemaal overeen met wat voor u als moderne postindustriële stadsbewoner goed of slecht is. Een goede reden om eens te kijken hoe dat nu werkt met die emoties.

Bij het ontstaan van een emotie worden in de hedendaagse neurologie en psychologie drie fases onderscheiden. De pre-emotie, de emotie en wat u daar uiteindelijk mee doet. Ook de oude stoïcijnen maakten dit onderscheid al. Ze gebruikten een andere terminologie, maar het achterliggende idee was hetzelfde. Zo beschreef Seneca 2000 jaar geleden de eerste fase van een woedeaanval als volgt:

Je vraagt of het wel mogelijk is om een driftbui te onderdrukken. Als ze opkomt zonder dat we dat willen, zal ze zich immers nooit aan de rede willen onderwerpen. Tot op zekere hoogte klopt dat, omdat alle reflexen of pre-emoties niet gecontroleerd kunnen worden en niet zijn te vermijden. Zo krijgen mensen kippenvel als je koud water over ze heen gooit, ze schrikken als ze onverwacht worden aangeraakt, hun haren gaan overeind staan als ze iets gruwelijks horen en ze worden duizelig als ze in de diepte kijken. Daarover hebben we geen controle, het valt volledig buiten het bereik van onze rede. Woede kan in de volgende fase wel door de rede in toom worden gehouden. Het is een fout van de rede als die instemt met een eerste pre-emotie. (Seneca; Over de Woede: boek 2 hoofdstuk 2)

De eerste fase van een emotie is reflexief en dus onvermijdelijk. Het is een puur lichamelijke reactie die bestaat uit het in uw bloed loslaten van een stoot adrenaline of een ander hormoon. Het is het totaal van biologische processen dat als reactie op een ervaring in uw lichaam plaatsvindt. Het bestaat uit het loslaten van hormonen, het activeren van uw autonome zenuwstelsel, uw gezichtsuitdrukking verandert, u rilt of wordt rood en uw lichaam prepareert zich op actie. Het is zinloos om te proberen dergelijke automatische reacties te onderdrukken. Deze fase noemen de stoïcijnen de pre-emotie.

De tweede fase van een emotie is cognitief en daar valt wel iets aan te doen. Het is de subjectieve beleving van al die lichamelijke processen. U reflecteert kort op wat er met u gebeurt, u schat de situatie in, stelt de oorzaak vast en geeft een oordeel. Dit is de fase waarin u instemt met de pre-emotie en besluit dat het volkomen gerechtvaardigd is dat u zich voelt zoals u zich voelt. Op dat moment verandert een reflexieve pre-emotie in een echte emotie. Het gevoel wordt nog eens versterkt doordat er een extra dosis hormonen in uw bloed wordt losgelaten. Tenslotte laat u zich in de laatste fase blindelings meeslepen door uw gevoelens. U gaat over tot actie waar die ook toe leidt. Het is nu te laat om uw gedrag nog te sturen. Uw emotie is onbeheersbaar geworden.

Laten we eens gaan kijken wat er in uw brein gebeurt bij het ontstaan van emoties. De neurologie van emoties omvat een complex netwerk van structuren en processen in de hersenen die betrokken zijn bij het ervaren, begrijpen en reguleren van emoties. Sterk vereenvoudigd ziet het er dan als volgt uit:

Zintuiglijke informatie komt uw hersenen binnen in het limbisch systeem. Dit evolutionair oudere systeem wordt ook weleens het ‘reptielenbrein’ genoemd, en omvat de amygdala, hippocampus en andere structuren zoals de thalamus en hypothalamus. Het limbisch systeem werkt samen om emoties snel te verwerken en te reguleren. Het speelt een rol bij het verbinden van emotionele stimuli met fysiologische reacties. Het is betrokken bij het creëren van angst, woede en andere intense emoties, en het speelt ook een rol bij het vormen van emotionele herinneringen. Het ontvangt input van de zintuigen om snel te kunnen reageren op potentiële bedreigingen en kansen. Het reptielenbrein is betrokken bij de reactie van het lichaam op stress, waarbij het de afgifte van hormonen zoals cortisol kan bevorderen om het lichaam voor te bereiden op actie in reactie op dreigende situaties. Dit is de plaats waar de pre-emoties ontstaan.

Verschillende hormonen, zoals cortisol, adrenaline en oxytocine, spelen daarbij een rol. Zo wordt bijvoorbeeld cortisol vaak geassocieerd met stressreacties, terwijl oxytocine gevoelens van verbondenheid en vertrouwen kan bevorderen. Ook neurotransmitters zoals serotonine, dopamine en noradrenaline zijn betrokken bij het reguleren van stemming en emoties. Onevenwichtigheden in deze neurotransmitters kunnen leiden tot stemmingsstoornissen zoals depressie of angst. Als stoïcijn wilt u dergelijke onevenwichtigheden kosten wat kost zien te voorkomen. Dat kan echter pas in de tweede fase van het ontstaan van een emotie.

In die tweede fase komt de met een pre-emotie ingekleurde zintuiglijke indruk in de prefrontale cortex terecht. Dit evolutionair jongere deel van uw brein wordt ook wel het ‘mensenbrein’ genoemd. Dit is waarschijnlijk de plek waar wat de stoïcijnen het ‘hegemonikon’ noemen is gesitueerd. Met name het deel van de cortex dat de ventromediale prefrontale cortex wordt genoemd, is betrokken bij het begrijpen en reguleren van emoties en het nemen van beslissingen op basis van de door het reptielenbrein aangeleverde emotionele informatie. Het speelt een rol bij het beheersen van impulsief gedrag. Dit is de plek van de tweede fase waar de daadwerkelijke emotie tot stand komt. 

Zo helpt de prefrontale cortex (het mensenbrein) bij het evalueren van emotionele stimuli en situaties. De prefrontale cortex speelt een rol bij het ophalen en verwerken van emotionele herinneringen. Het helpt bij het contextueel plaatsen van emotionele gebeurtenissen en het integreren van emotionele informatie in het geheugen. Tevens is het betrokken bij het reguleren van emoties en het nemen van beslissingen op basis van emotionele informatie. Alleen hier kunt u impulsief emotioneel gedrag onder controle krijgen, en kunt u een passende adaptieve reactie op emotionele uitdagingen selecteren. Uw mensenbrein kan de emotionele waarde van stimuli beoordelen en beslissingen sturen op basis van deze evaluatie. Het kan, bijvoorbeeld, bepalen of een situatie werkelijk veilig is of toch een potentiële bedreiging vormt. De prefrontale cortex is essentieel bij het reguleren van emotionele expressie. Het kan remmende signalen sturen naar het limbisch systeem, het reptielenbrein, waardoor het mogelijk is om emoties te onderdrukken of te moduleren.

Tenslotte breekt de derde fase aan. Dit is het moment waarop u zich volledig hebt overgegeven aan het oordeel van uw prefrontale cortex. Uw emotie is onomkeerbaar geworden en u gaat over tot actie. Uw mensenbrein, de prefrontale cortex, heeft de emotionele stimulus van uw reptielenbrein, het limbisch systeem, geïnterpreteerd op basis van cognitieve processen, zoals herinneringen, overtuigingen en sociale normen. Als de emotie als gepast wordt beschouwd, kan de prefrontale cortex mechanismen activeren om de emotie te reguleren en passende reacties te bevorderen. Dit kan betekenen dat het remmende signalen stuurt naar uw reptielenbrein (het limbisch systeem) om de intensiteit van de emotie te verminderen, of dat het juist stimulerende signalen verstuurt om de emoties te intensiveren. Er worden gedrags- en copingstrategieën geactiveerd om iets met de emotie te doen. Op basis van de evaluatie en regulatie van de emotie neemt u, oftewel uw mensenbrein of uw prefrontale cortex, beslissingen over hoe te reageren. Dit kan resulteren in acties, zoals het tonen van empathie, het uiten van affectie, het nemen van voorzorgsmaatregelen, vechten, vluchten of het beheersen van impulsen bij woede.

Kortom, wanneer uw mensenbrein eenmaal instemt met een emotie, betekent dit dat het verschillende hogere cognitieve processen heeft doorlopen om de emotie te begrijpen en er effectief op te reageren, wat resulteert in adaptief gedrag en emotionele regulering. Dit proces komt overeen met de stoïcijnse emotieleer. Stoïcijnen geloofden dat emoties ontstaan uit ons oordeel over gebeurtenissen, niet uit de gebeurtenissen zelf. Ze onderscheidden tussen ‘pre-emoties’ en ‘emoties’. Pre-emoties zijn de eerste reacties die we hebben op een gebeurtenis, zoals een reflexmatige schrikreactie. Emoties, anderzijds, zijn de volledig ontwikkelde gevoelens die voortkomen uit onze interpretatie en beoordeling van de situatie.

Zoals we zagen ondersteunt de moderne neurologie dit idee. Neurologisch gezien worden emoties gegenereerd door de amygdala, een deel van het limbische systeem van de hersenen dat betrokken is bij emotieverwerking. We noemden het limbisch systeem eerder het reptielenbrein. Dit reptielenbrein kan reageren op stimuli voordat we ons er zelfs maar bewust van zijn, wat lijkt op de stoïcijnse pre-emoties. Deze initiële reacties kunnen leiden tot verdere verwerking in het deel van de hersenen waar cognitieve evaluatie plaatsvindt, vergelijkbaar met de stoïcijnse oordeelsvorming.

Interessant is dat moderne neurowetenschap ook benadrukt dat onze interpretatie van gebeurtenissen een cruciale rol speelt bij het bepalen van onze emotionele reacties. Dit sluit aan bij de stoïcijnse opvatting dat onze oordelen en interpretaties de basis vormen voor onze emoties. Dus, terwijl de stoïcijnse filosofie en moderne neurologie verschillende terminologie en conceptuele kaders gebruiken, zijn er toch belangrijke overeenkomsten in hun benadering van hoe emoties ontstaan en worden gereguleerd.




 



zaterdag 4 mei 2024

26.5 Woordenlijst en bibliografie

 Deugden                 Karaktertrekken die tot deugdzaamheid (virtuositeit) en geluk leiden. Het gaat daarbij                                     om de vier hoofddeugden: wijsheid, rechtvaardigheid, zelfbeheersing en moed. Van                                         deze vier kardinale deugden zijn al de andere deugden af te leiden.

Drift                         Door het reptielenbrein aan indrukken van buiten verbonden gevoel. Gericht op de directe lichamelijke noden. Bijvoorbeeld honger, dorst of pijn. Wordt door de stoïcijnen ook wel pre-emotie genoemd.

Emotie                 Door het mensenbrein aan een indruk van buiten verbonden waardeoordeel. Een bewuste keuze die volgt op de onbewuste en automatische drift of pre-emotie. Er wordt door de stoïcijnen onderscheid gemaakt tussen negatieve emoties of passies en positieve emoties die tot ‘eudaimonia’ of geluk leiden.

Eudaimonia         Deze Griekse term wordt doorgaans met geluk vertaald, maar impliceert naast een gevoel van tevredenheid ook een geslaagd en vervuld leven. Voor het stoïcijnse geluk is dus meer nodig dan je alleen maar prettig voelen. Je moet ook een virtuoos leven leiden.

Eupatheia                 De onder bepaalde omstandigheden gepaste, doorgaans prettige, emoties. Emoties die de stoïcijnen proberen te bereiken. In tegenstelling tot de ‘patheiai’ (passies) de negatieve onplezierige emoties.

Hedonistische adaptatie Het feit dat bevredigde verlangens tot gewenning leiden en dat er altijd weer nieuwe verlangens ontstaan.

Hegemonikon         Het denkende en bewuste deel van de menselijke geest. Zetelt voornamelijk in wat wel het ‘mensenbrein’ wordt genoemd. Wordt ook wel rede, ratio, zelfbewustzijn of logos genoemd.

Indifferente zaken Dingen die voor een virtuoos leven noch goed, noch slecht zijn. Het zijn te prefereren dingen die zowel goed als slecht kunnen worden gebruikt.

Logos                         Het menselijk vermogen om zich bewust te zijn van zich zelf en de wereld en het vermogen om daar over na te denken. Ook wel de rede, ratio of ‘hegemonikon’ genoemd. Wordt ook gebruikt om de wereldrede aan te duiden.

Mindfulness         De stoïcijnse aandacht of ‘prosochê’ wijkt iets af van de boeddhistische mindfulness. Hij is niet alleen gericht op de buitenwereld maar vooral op wat u op een bepaald moment denkt en voelt.

Natuur                 Al het bestaande. Ook wel het universum, de kosmos, de logos of soms zelfs god genoemd. De stoïcijnen maken onderscheid tussen de universele natuur, de menselijke natuur en de persoonlijke of individuele natuur. De universele natuur is de materiële wereld, de wereld van de natuurwetten. De menselijke natuur is dan datgene wat wezenlijk is aan de mens als soort en de persoonlijke natuur is dan datgene wat wezenlijk is aan de individuele persoon, zijn eigen talenten en beperkingen.

Pantheïsme         De stoïcijnse leer dat al het bestaande in de natuur, het gehele universum als goddelijk en bewust kan worden aangemerkt. Alleen al door het bestaan van een bewust wezen als de mens is ook het universum als geheel zich van zich zelf bewust.

Passie                 Lijden een heftige onaangename gemoedstoestand. Een negatieve en vervelende emotie. In het Grieks ook wel ‘patheia’ of ‘pathos’ genoemd.

Patheia                 In het Grieks een negatieve en vervelende emotie. Ook wel passie of ‘pathos’ genoemd. Voor de stoïcijnen het woord voor een onder de gegeven omstandigheden ongepaste emotie.

Pre-emotie         Ook wel drift genoemd. De eerste onontkoombare gevoelsreactie van het zogenaamde reptielenbrein op een gebeurtenis. Wordt na instemming door het mensenbrein of ‘hegemonikon’ omgezet in een echte emotie. Een passie (patheia) als het om een ongepaste emotie gaat of een ‘eupatheia’ als het een gepaste emotie is.

Prokopton                 Een stoïcijn in opleiding oftewel een leerling stoïcijn. Eigenlijk is iedereen die geen wijze is een leerling. Aangezien de stoïcijnen zelf niet of nauwelijks in het bestaan van echte wijzen geloofden was in hun ogen dus iedereen die probeerde een stoïcijn te zijn een prokopton.

Prosochê                 De stoïcijnse aandacht of mindfulness wijkt iets af van de boeddhistische. Hij is niet alleen gericht op de buitenwereld maar vooral op wat u op een bepaald moment denkt en voelt.

Ratio                         Het menselijk vermogen om zich bewust te zijn van zich zelf en de wereld en het vermogen om daar over na te denken. Ook wel de rede, logos of ‘hegemonikon’ genoemd.

Rede                         Het menselijk vermogen om zich bewust te zijn van zich zelf en de wereld en het vermogen om daar over na te denken. Ook wel de ratio, logos of het ‘hegemonikon’ genoemd.

Topoi                         Meervoud van het woord topos dat plaats betekent in het Grieks. Wordt gebruikt voor de drie hoofdvakken waarin op een stoïcijnse school les gegeven wordt. Te weten de topos van de fysica of het juiste verlangen, de topos van de logica of het juiste oordeel en de topos van de ethiek of het juiste handelen.

Virtuositeit         Het levensdoel van de stoïcijnen dat bestaat uit het uitmuntend beheersen van de levenskunst. Een staat van volkomenheid en wijsheid die bestand is tegen de onvermijdelijke ups en downs van het leven.

Wereldrede         Ook wel logos genoemd. Het stoïcijnse idee dat het universum een redelijk en bewust wezen is. Alleen al door het bestaan van een bewust wezen als de mens is ook het universum als geheel zich van zich zelf bewust.

Wijze                         Het door een leerling stoïcijn na te streven ideaalbeeld. Iemand die zijn rede volkomen heeft weten te perfectioneren en in volledige harmonie met de natuur leeft. Volgens de stoïcijnen is het bestaan van een dergelijk persoon welhaast onmogelijk.


26.6 Bibliografie

Moderne boeken over stoï   cisme

Becker L.C.         A new stoicism, Princeton university press, 1992.

Brennan T.                 The Stoic Life, Oxford University Press, 2007.

Gloyn L.         The Ethics of the Family in Seneca, Cambridge University Press, 2017.

Graver M.         Stoicism and Emotion, University of Chicago Press, 2007.

Hadot P.                 Filosofie als een manier van leven, Ambo, 2003.

Hadot P.                 Oefeningen van de geest, Ambo, 2005.

Hadot P.                 La citadelle intérieure, Fayard, 1997.

Inwood B.                 The Cambridge Companion to the Stoics, Cambridge University Press, 2003.

Johnson B.                 The Role Ethics of Epictetus: Stoicism in Ordinary Life, Lexington Books, 2013.

Long A.A.                 Epictetus, Clarendon press, 2002.

Nussbaum M. Oplevingen van het denken, Ambo, 2004.

Nussbaum M. The therapy of desire, Princeton university press, 2009.

Van Reijen M. Stoïcijnse levenskunst, ISVW Uitgevers, 2016.

Rist J.M.                 Stoic philosophy, Cambridge university press, 1969.

Rozelaar M.         Seneca, Verlag Adolf M. Hakkert, 1976.

Sellars J.                 Stoicism, Acumen, 2006.

Stephans W. O. Marcus Aurelius: A Guide for the Perplexed, Bloomsburry, 2012.

Van der Werf H. De goddelijke dimensie, Uitgeverij Aspekt, 2016.

Van der Werf H. Seneca, Agora/Pelckmans, 1999.

Vernon Arnold E.         Roman Stoicism, Cambridge University Press, 1911.

Wiersma R.         Stoïsche notities, Atalanta, 2008.

Xenakis J.         Epictetus, Martinus Nijhoff, 1969.


Boeken over Modern stoïcisme

Cohen E.D.     What would Aristotle do?, Prometheus Books, 2003.

Evans J.     Philosophy for life, Ebury publishing, 2012.

Irvine W.B.     A Guide to the Good Life, Oxford university press, 2009.

Pigliucci M.         Hoe word je een stoïcijn?, Ten Have, 2017.

Pigliucci M. en Lopez G. Handboek voor de moderne stoïcijn, Ten Have, 2019.

Robertson D.J. Build your resilience, Hodder Education, 2012.

Robertson D.J. Stoicism and the art of happiness, Hodder & Stoughton, 2013.

Robertson D.J. The philosophy of Cognitive-behavioral therapy, Karnac, 2010.

Robertson D.J. Leer denken als een Romeins keizer, Ten Have, 2009.

Seddon K.     Stoic Serenity, Lulu, 2006.


Vertalingen van stoïcijnse teksten

Les stoïciens         Editions Gallimard, 1962,

Diogenes Laërtius Leven en leer van beroemde filosofen, vertaald door R. Ferwerda en J. Eykman, Ambo, 1989.

Diogenes Laërtius A summary of stoic philosophy, vertaald door K. Seddon, Lulu, 2007.

Epictetus                 Verzameld werk, vertaald door G. Boter en R. Brouwer, Athenaeum-Polak & Van Gennep, 2011.

Epictetus                 Encheiridion, De Driehoek.

Epictetus                 Encheiridion, Zedekundig Handboekje, vertaald door D.F. Scheruleer, Martinus Nijhoff, 1915.

Epictetus                 Handbook, vertaald door K. Seddon, Routledge, 2005

Heraclitus         Spreuken, vertaald door C. Verhoeven, Ambo, 1993.

Heraclitus         Fragments, vertaald door B. Haxton, Viking 2001.

Marcus Aurelius Persoonlijke notities, vertaald door S. Mooij-Valk, Ambo, 1994.

Musonius Rufus Een oprechte stoïcijn, vertaald door S. Mooij-Valk, Voltaire.

Plutarchus         Stoïsche tegenstrijdigheden, vertaald door P.A. Meijer, Klement, 2003.

Seneca                 Anger, Mercy, Revenge, vertaald door R. A. Kaster en M.C. Nussbaum, University of Chicago Press, 2010.

Seneca                 On benefits, vertaald door M. Griffin en B. Inwood, University of Chicago Press, 2011.

Seneca             Brieven aan Lucilius, vertaald door C. Verhoeven, Ambo, 1990.

Seneca                 Dialogen, vertaald door T.H. Jansen, Boom, 2006.

Seneca                  Het gelukkige leven, vertaald door I. Gay, Dixit, 1979.

Seneca                 Medea, Phaedra, Trojaanse vrouwen, vertaald door P. Schrijvers, Historische uitgeverij, 2013.

Seneca                 Thyestes, Agamemnon, Oedipus, Herculus, vertaald door P. Schrijvers, Historische uitgeverij, 2015.

Seneca                 Natuurverschijnselen, vertaald door J. Nagelkerken, Damon, 2009.


Websites en blogs over stoïcisme


Facebook groepen