Stel u durft het na alles wat u net gelezen hebt nog steeds
aan en u wilt het eens proberen met het stoïcisme, hoe pakt u dat dan aan? Hoe
wordt u een stoïcijn? In de antieke tijd was dat vrij eenvoudig. Nadat u de
grammatica (een soort lagere school) doorlopen had ging u voor uw
vervolgopleiding naar de school van een stoïcijns filosoof. Als u het lesgeld
niet kon betalen kon u altijd nog de vele openbare lezingen van een leraar
bijwonen. Die lessen waren meestal toch al vrij toegankelijk. Ze werden buiten
of in een gebouw waar iedereen naar believen in en uit kon lopen gegeven. Die
scholen waren de universiteiten van de Oudheid. Vaak waren het internaten, waar
de leerlingen in hetzelfde gebouw woonden en leefden als hun leraren. Het idee
was dat ze zo niet alleen in de officiële lessen dingen leerden, maar ook door
het dagelijks leven met hun leraren te delen vanzelf een stoïcijnse
levenshouding gingen aannemen. Ze bestudeerden niet alleen de theorie, maar
zagen door het gedrag van hun leraar hoe een stoïcijn zich hoorde te gedragen.
Een professor die zich niet aan zijn eigen leer hield zou dus al gauw door de
mand vallen.
Tegenwoordig is dat een stuk lastiger. Er zijn weliswaar
heel veel (management) goeroes, (pseudo) psychologen, new age cursussen en
zelfhulpboeken die allemaal pretenderen precies te weten wat u moet doen en
laten om gelukkig en succesvol te worden. Maar een leraar van vlees en bloed is
niet meer te vinden. Daarom deze cursus, vol met praktische oefeningen en tips
voor de alledaagse levenspraktijk.
Zoals we zagen was filosofie in de Oudheid meer dan
theoretische kennis. Het was niet alleen iets wat zich in het denken afspeelde.
Het had een sterke praktische component, het was een levenskunst. Het ging om
de vraag hoe een goed, betekenisvol en vooral gelukkig leven kon worden geleid.
Voor de stoïcijnen was het doel van filosoferen virtuositeit. Virtuositeit
betekent meer dan alleen een passief individueel geluksgevoel, het gaat ook
over het leiden van een actief en zinvol leven in verbinding met anderen.
Filosofie werd daarom niet bedreven in universiteiten of in stoffige
studeerkamers. Filosofie speelde zich af op straat, op de markt, in een tuin of
in een overdekte zuilengalerij. Met de opkomst en verspreiding van het
christendom verdween het idee dat filosofie over het leiden van een gelukkig en
zinvol leven moest gaan en verdwenen de filosofen uit het straatbeeld. De mens
en het leven op aarde werden ondergeschikt aan God en het leven in een
hiernamaals. De kennis uit de Oudheid verdween, de filosofen werden verbannen
naar hun studeerkamer en de filosofie zelf werd de wat stoffige en morsige
dienstbode van de theologie.
Pas de laatste jaren is daar verandering in gekomen en is er
weer ruimte voor een praktische filosofie. Thema’s als geluk en levenskunst
staan weer in het centrum van de filosofische belangstelling en vormen zelfs
het onderwerp van allerlei cursussen, tijdschriftartikelen, lezingen en boeken.
In dit kader wordt ook het ‘stoïcisme’ herontdekt en beleeft deze vorm van
levenskunst zelfs een ware ‘revival’.
Deze cursus gaat over die stoïcijnse levenskunst. Het is dan
ook niet zomaar een inleiding in de stoïcijnse filosofie. Het wil u een
praktische leidraad geven om in deze hectische moderne tijden een gelukkig en
waardevol leven te leiden. Stoïcijnse levenskunst onderscheidt zich van
levenskunst in het algemeen omdat het er van uitgaat dat het de pijnlijke
gemoedsaandoeningen, de passies, zijn die de grootste bedreiging vormen voor
het geluk en het goede leven. Voor de stoïcijnen is gemoedsrust onder alle
omstandigheden de grond en voorwaarde voor een gelukkig, virtuoos, bestaan. Het
is volgens hen bovendien altijd het eigen denken dat de oorzaak is van het je
ongelukkig voelen. Door het eigen denken te veranderen en te sturen kun je je
gemoedstoestand veranderen en gelukkig worden.
Stoïcijnse levenskunst betekent dus dat het leven
gemakkelijker en gelukkiger kan worden door je manier van denken aan te passen.
Alles wat iemand gelooft, aanneemt en denkt, werkt onvermijdelijk door in de
praktijk van het eigen leven. Van gedachten veranderen betekent ook een
verandering van hoe je in het alledaagse leven staat. De stoïcijnen zijn bij uitstek
filosofen die uit zijn op een verandering in het denken, richting zelfkennis en
realiteitsbesef. Ze beseffen daarbij echter weldegelijk dat je een vervelend
leven of een vervelende emotie niet zomaar weg kunt denken.
De stoïcijnen menen dan ook niet dat je door een boek te
lezen over het goede gelukkige leven zomaar vanzelf een gelukkig en tevreden
mens kunt worden. Stoïcisme is geen korte antibioticakuur, maar een levenslang
dieet. Piano spelen leer je niet uit een boek en ook leven als een stoïcijn
moet je in de praktijk leren. De stoïcijnen hebben hiervoor een heel arsenaal
aan oefeningen en meditaties in het leven geroepen. Jammer genoeg bestaat er
niet zoiets als een stoïcijns oefeningenboek. Bijna alles wat de antieke
filosofen geschreven hebben is verloren gegaan. Toch kan er uit wat er wel is
overgeleverd veel worden afgeleid. De oefeningen in dit boek zijn hier op
gebaseerd. Daarnaast is gebruik gemaakt van aan de cognitieve gedragstherapie
ontleende hedendaagse technieken. Zo veel mogelijk aangepast aan de moderne
tijd en de moderne manier van leven.
Daarmee is het stoïcisme in zekere zin de overgrootvader van
aan de ene kant de zelfhulp hype en aan de andere kant de psychotherapie. De
zogenaamde ‘Cognitive Behavioural Therapy’(CBT), die tegenwoordig als de meest
succesvolle vorm van psychotherapie wordt aangemerkt, heeft stoïcijnse wortels.
CBT is vandaag de dag de best onderbouwde en met wetenschappelijk bewijs
ondersteunde therapie voor de behandeling van emotionele stoornissen en depressies.
Stoïcisme mag dan aan de basis staan van deze therapie, het is een filosofie
die heel wat verder gaat dan de behandeling van psychische en emotionele
aandoeningen alleen. Het geeft een al omvattende wereldbeeld, een manier van in
het leven staan, kortom een levenskunst. Het heeft op deze manier wel iets weg
van een religie, met als belangrijkste verschil dat er geen absolute dogma’s
zijn en dat het stoïcisme altijd open gestaan heeft en staat voor nieuwe
rationele inzichten. Het is een levende kunst die verandert en meebeweegt met
nieuwe ontdekkingen en ideeën.
Het moderne stoïcisme van deze cursus is anders dan het
stoïcisme uit de Oudheid. Sinds de oude stoïcijnen heeft noch de wetenschap,
noch de filosofie stilgezeten. Er zijn heel veel nieuwe inzichten die de moeite
waard zijn om in de moderne stoïcijnse levenskunst opgenomen te worden. En dat
moet ook. Stoïcisme is immers een levende filosofie die zelf de mogelijkheid
van rationele aanpassingen en veranderingen open laat. Ook in de Oudheid was
het al geen starre maar juist een heel bewegelijke traditie. Er is zelfs een
oud stoïcijns gezegde over Zeno, de oprichter van de stoïcijnse school, dat
zegt: ‘Zeno is onze vriend, maar de waarheid is een grotere vriend’. Dit neemt
niet weg dat er tijdens deze cursus veel geciteerd zal worden uit de oude
teksten. Alleen al omdat ze deel uitmaken van de wereldliteratuur en ook daarom
de moeite van het lezen waard zijn. De citaten zijn trouwens absoluut niet
taalkundig en historisch verantwoord, het zijn mijn eigen, zoveel mogelijk aan
deze tijd aangepaste, interpretaties.
Ik lees het "Het handboek voor de moderne stoicijn" met elke week een opdracht 52 weken lang.
BeantwoordenVerwijderenDat boek heb ik ook. Maar gezien de fijne en duidelijke blogs van Gerard ben ik heel benieuwd naar de oefeningen en de opzet waar hij mee komt. Vermoed dat dat de moeite waard zal zijn.
VerwijderenIk ben nu 3 weken bezig, iedere week is er een oefening, het houd mij wel bewust.
VerwijderenIk lees het "Het handboek voor de moderne stoicijn" met elke week een opdracht 52 weken lang.
BeantwoordenVerwijderen