Stoïcijnen proberen zo redelijk en rationeel mogelijk in het
leven te staan. Veel mensen zijn bang voor deze stoïcijnse rationaliteit. Ze
vinden mensen die zich in de eerste plaats door hun rede laten leiden vaak kil
en ongevoelig. Gevoelige en emotionele mensen worden doorgaans inderdaad aardiger
en sympathieker gevonden. Maar zou de wereld nu echt beter af zijn als we
allemaal gevoeliger en emotioneler zouden worden? Vraag uzelf eens eerlijk af
of de wereld op dit moment lijdt aan een overmaat aan rationaliteit? En hoe zit
dat met uzelf? Zijn u en de wereld echt beter af als u emotioneel reageert op
de problemen waar u mee geconfronteerd wordt? Natuurlijk niet! Een objectieve
kijk op de werkelijkheid is een veel beter uitgangspunt om de wereld tegemoet
te treden. Ook de stoïcijnse keizer Marcus Aurelius riep zichzelf in zijn
dagboek op om iedere keer dat hij met een probleem geconfronteerd werd voor een
rationele aanpak te kiezen:
Alles wat je overkomt
moet je voor jezelf omschrijven, zodat je los van de omstandigheden in detail
ziet wat het werkelijk is. Noem het bij de naam en ontleed het in de onderdelen
waar het uit is opgebouwd. Er is niets dat je geestelijk sterker maakt dan je
vermogen om alles wat er in je leven gebeurt systematisch en eerlijk te
onderzoeken. Zo kun je onderzoeken welke plaats het in het universum inneemt,
wat het betekent in het grote geheel en voor de mens als deel van dat
universum. Ik onderzoek wat het werkelijk is dat nu die problematische voorstelling
in mijn brein opwekt, waaruit het is samengesteld, hoe lang het blijft bestaan
en welke deugd ik kan aanspreken om er mee om te gaan. Dingen als bijvoorbeeld:
zachtmoedigheid, moed, waarheidsliefde, betrouwbaarheid, eenvoud,
onafhankelijkheid en al die andere deugden. Zeg iedere keer weer tegen jezelf:
‘Dit komt uit de natuur en is het gevolg van de onderlinge verbonden
natuurwetten, van de verknoping van alles met alles. En dit komt van mijn
soortgenoten, verwanten en medemensen ook al zijn ze zich er niet van bewust
dat de natuur hen aanstuurt. Maar ik weet dat wel en daarom behandel ik ze mild
en rechtvaardig volgens de natuurwet van de medemenselijkheid. Ik besef dat die
dingen in wezen noch goed, noch slecht zijn, maar zorg er toch voor dat ieder
van mij krijgt wat hij verdient. (Marcus Aurelius; Dagboeken; boek 3, paragraaf
11)
In dit citaat roept Marcus u op om problemen systematisch en
eerlijk te onderzoeken. Dat geldt des te meer voor problemen met of veroorzaakt
door uw medemensen. De anderen zijn nu eenmaal niet de minste bron van
problemen. Hij wil dat u op een rationele manier naar de feiten kijkt. Feiten
spreken niet voor zichzelf ze moeten met behulp van uw redelijke vermogens
worden geïnterpreteerd. Niets helpt u beter bij het aanpakken van de
uitdagingen waar het leven u voor stelt dan het innemen van een dergelijk
rationeel perspectief. Onze stoïcijnse keizer wil dat u ieder probleem dat de
wereld op u los laat ontleedt en onderzoekt wat voor rol dat in het grotere
geheel speelt. Welke plek neemt het in, in ruimte en tijd? Welke rol speelt het
in de menselijke geschiedenis? Wat betekent het voor de maatschappij? Wat
betekent het voor uw relaties en de rollen die u speelt? En wat betekent het
voor uzelf? Hoe past het binnen de dingen die u persoonlijk belangrijk vindt? Om
dat een beetje makkelijker te maken hanteren de stoïcijnen een vierstappenplan
om met problemen om te gaan:
1.
Onderzoek het probleem en beschrijf het op een
zo objectief mogelijke manier.
2.
Doe een stapje achteruit en zet het probleem in
perspectief. Welke rol speelt het in een maatschappelijk, historisch of zelfs
kosmisch perspectief?
3.
Bedenk welke van je persoonlijke waarden en
deugden een rol spelen bij het probleem.
4.
Beslis welke acties je gaat ondernemen en wat
voor zin die acties hebben.
Als laatste stap moet u dus beslissen of er bepaalde acties zijn
die u zou willen, of misschien in het licht van uw persoonlijke deugden, zelfs zou
moeten ondernemen? Vraag u ook af of de acties die u overweegt te ondernemen wel
zinvol zijn. Sommige dingen waar u naar verlangt en die u wilt ondernemen zijn
nu eenmaal onbereikbaar. Zo is het bijvoorbeeld onvermijdelijk dat u lastige en
vervelende mensen zult ontmoeten. Mensen die u dwarszitten en soms zelfs bewust
kwaad willen doen. Het heeft geen nut om u daar druk om te maken. Marcus zegt
over dit soort zaken: ‘Een bittere augurk? Gooi hem in de prullenbak.
Doornstruiken op je pad? Loop er om heen. Dat is genoeg. Je hoeft je niet af te
vragen waarom dit soort dingen bestaan’. Het leven is al moeilijk genoeg zonder
dat u zich druk maakt over dingen die u toch niet kunt voorkomen. U hoeft er
niets mee. Er is geen enkele reden om in actie te komen. Doe niets en mik alle
vervelende en zinloze gedachten in de denkbeeldige vuilnisbak waar uw
overbodige en akelige emoties thuishoren.
Onderzoek dus of de acties die u wilt ondernemen nut hebben.
Niet alleen voor uzelf, maar ook voor de mensheid in het algemeen. U maakt deel
uit van wat de stoïcijnen de ‘kosmopolis’ noemen: de wereldstad van de mensheid,
een diersoort waar we als lid trouw aan verschuldigd zijn. U handelt niet
alleen voor uzelf. Al uw acties hebben ook consequenties voor anderen. Alles
wat u doet of nalaat heeft gevolgen voor andere mensen. Mensen uit uw omgeving,
mensen aan de andere kant van de planeet, maar ook mensen in de toekomst. Het
voedsel dat u eet, de kleding die u draagt, de keuzes die u maakt, al uw acties
hebben consequenties voor anderen. Anderen waar u rekening mee moet houden. Niets
wat u doet is vrijblijvend. Niet iedereen zal altijd begrijpen hoe de natuur in
elkaar steekt en zal ook zijn verantwoordelijkheid tegenover zijn medemens niet
altijd inzien. Het is haast onmogelijk om al de consequenties van uw acties te
kunnen overzien en ook van anderen kunt u dat niet steeds verlangen. Dat is
volgens Marcus voor iemand die net iets beter inziet wat echt belangrijk is,
een reden te meer om zijn medemensen met mildheid en vriendelijkheid tegemoet
te treden. Ook voor uzelf mag u mild zijn. Niemand is perfect en u mag noch van
uzelf, noch van anderen perfectie eisen. Dit is de stoïcijnse rationaliteit in
actie. Is die stoïcijnse rationaliteit in uw ogen nog steeds zo kil en
afstandelijk?
Gerard, je blogs zijn werkelijk een mooie toevoeging op mijn ontwikkeling als Stoicijn. Dank daarvoor!
BeantwoordenVerwijderen