Hoofdstuk 8 van het Handboekje van Epictetus
Je moet niet willen dat de dingen gebeuren zoals jij wilt dat ze gebeuren, maar je moet de dingen willen zoals ze gebeuren. Pas dan zal je gelukkig leven.
Je moet niet willen dat de dingen gebeuren zoals jij wilt dat ze gebeuren, maar je moet de dingen willen zoals ze gebeuren. Pas dan zal je gelukkig leven.
De wereld zit vol teleurstellingen, toevallige
gebeurtenissen en mensen die er toe kunnen leiden dat de dingen niet gebeuren
zoals je het liefst hebt dat ze gebeuren. Dat vormt voor de meeste mensen een
welhaast onuitputtelijke bron van frustratie, woede en verdriet. Vervelende
emoties die volgens Epictetus allemaal voorkomen hadden kunnen worden. Hij wil
dat zijn leerlingen alles wat hen overkomt op de pijnbank van hun rationele
vermogens leggen om grondig te onderzoeken wat er nu eigenlijk echt aan de hand
is. Ze zullen daarbij al snel tot de ontdekking komen dat bijna alles wat hen
overkomt niet te vermijden valt. Waarom zou je je druk maken over iets dat hoe
dan ook moest gebeuren. Je kunt je best doen om de dingen naar je hand te
zetten, maar als de wereld anders beschikt dan is dat geen reden om je druk te
maken. Als je weet dat je je best hebt gedaan dan is er, ongeacht de uitkomst,
reden tot tevredenheid. Je hebt tenslotte alles gedaan wat je in je macht hebt,
alles waar je controle over hebt.
Epictetus roept zijn leerlingen dan ook op om hun uiterste
best te doen om hun doelen te bereiken. Ze moeten zich daarbij echter vooral
richten op de inspanningen die ze zelf verrichten en niet op het te bereiken
doel. Hun hoop moet gevestigd zijn op hun vermogen om problemen op te lossen en
niet op het eindresultaat. Net als bij de taoïsten gaat het de stoïcijnen dus om
de weg en niet om de bestemming. Als er dan ondanks alle moeite toch nog iets
mis gaat, wordt het tijd om na te denken over de volgende stap. Is het
verstandig om nog een poging te wagen? Misschien met een andere iets slimmere
aanpak. Of is het rationeel om maar helemaal af te zien van je plannen? Door te
accepteren wat er gebeurt kun je jezelf heel wat ellende en frustraties
besparen.
Epictetus gaat zelfs nog een stap verder. Hij wil niet
alleen dat zijn leerlingen accepteren wat er gebeurt, hij wil dat ze ook echt
willen wat er gebeurt. Dat is nog heel wat anders dan het fatalisme waar
stoïcijnen vaak van worden beschuldigd. Het betekent absoluut niet dat je
jezelf passief overgeeft aan wat er gebeurt. Je accepteert de feiten zoals ze
zijn, maar je geeft niet op. De stoïcijnse acceptatie of ‘apatheia’ is niets
anders dan het erkennen dat sommige dingen nu eenmaal buiten je controle
liggen. Als er iets vervelends gebeurt dat buiten je controle ligt kun je dat
maar beter gewoon accepteren. En als je jezelf daarbij ook nog eens kunt
aanleren om te willen dat de realiteit gewoon is zoals die is, dan kun je
gelukkig worden. Epictetus wist zelf natuurlijk ook wel dat willen dat er
gebeurt wat er gebeurt, hoe vervelend ook, iets heel moeilijks is. Het vergt
een heel andere levenshouding. Stoïcisme is dan ook meer dan alleen een
theoretische oefening het is een levenspraktijk die een totale verandering van
je persoonlijkheid vergt.