Bewust of onbewust streeft iedereen er naar om zich zo gelukkig mogelijk te voelen en om zo veel mogelijk onplezierige ervaringen te vermijden. Wie staat er tenslotte iedere ochtend op met de gedachte: ‘Vandaag wil ik me eens flink ellendig voelen?’ Iedereen is bewust of onbewust dagelijks aan het proberen zijn geluksgevoel te optimaliseren. Misschien dat u het een andere naam geeft. U denkt vooral bezig te zijn met geld verdienen, plezierige ervaringen te zoeken, u te ontwikkelen of uw geliefden te beschermen, maar dat zijn eigenlijk alleen maar andere omschrijvingen van het zoeken naar een gelukkig leven. Het maakt niet uit hoe u uw activiteiten benoemt, op één of andere manier zijn ze er allemaal op gericht om uw geluksgevoel te vergroten.
Zelfs de aanhangers van etnische zuiveringen zijn er heilig
van overtuigd dat hun slachtpartijen en martellingen tot een beter en prettiger
leven zullen leiden. Het is tragisch maar alle dieven en moordenaars denken
baat te hebben bij hun kwalijke activiteiten. Het grote probleem ligt dan ook in
de manieren waarop we denken gelukkiger te kunnen worden. We doen allemaal onze
uiterste best om gelukkig te worden, maar de methoden die we daarbij gebruiken
zijn niet zo effectief. We weten gewoon weg niet goed hoe we het moeten
aanpakken. In onze kindertijd hebben we een beeld meegekregen van de dingen die
we moeten ondernemen om gelukkig te worden. Onderwijs en reclamewereld doen hun
uiterste best om ons dat beeld ook als we wat ouder zijn goed in te prenten. We
moeten hard leren, hard werken en carrière maken, gehoorzamen, veel geld
verdienen, veel sociale contacten hebben, veel spullen kopen en consumeren, een
leuk modelgezinnetje stichten en vooral zoveel mogelijk prettige ervaringen
nastreven. Als we dat allemaal maar doen, dan zullen we uiteindelijk wel
gelukkig worden.
Toch wijst de realiteit keer op keer weer uit dat ons beeld
niet klopt. We zijn niet zo gelukkig als ons wordt voorgespiegeld. Sommigen
zijn misschien zelfs ronduit ongelukkig, maar het overgrote deel van de mensen
voelt zich noch uitgesproken gelukkig, noch uitgesproken ongelukkig. En dat is
jammer, want er zijn weldegelijk mogelijkheden om je prettiger te voelen. De
stoïcijnen boden een behoorlijk effectief systeem om dat voor elkaar te
krijgen. U zult zich wel afvragen hoe dat systeem dan in elkaar steekt.
Het begint er mee dat u zich moet realiseren dat uw oude
methodes om gelukkig te worden niet werken en u moet uw oude manier van doen ook
echt willen veranderen. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. We zijn slecht in
het afleren van oude gewoontes. We zijn er, hoe contraproductief en soms
destructief ze ook mogen zijn, aan gehecht. U zult dus een serieuze keuze moeten
maken om uw manier van handelen blijvend te wijzigen. De stoïcijnse methode
begint met eerlijkheid en een rationele analyse van wat u nu werkelijk gelukkig
maakt. U moet de draaikolk van uw dagelijkse bezigheden en de maalstroom van uw
gedachten even tot rust brengen en bij uzelf onderzoeken wat er nu echt nodig
is om u werkelijk gelukkig te maken.
Oefening: Wat maakt me gelukkig en wat maakt me ongelukkig?
Neem een momentje voor
uzelf alleen en zoek uit onder wat voor omstandigheden u zich gelukkig voelt.
Is het afhankelijk van bepaalde uiterlijke omstandigheden? Bent u gelukkig als
u een nieuw paar schoenen hebt gekocht of tijdens een intiem dinertje met uw
geliefde? Of bent u misschien op uw gelukkigst tijdens een boswandeling of bij
een mooie zonsondergang aan het strand? Heeft u door dat uw geluksgevoel heel
kwetsbaar is als het afhankelijk is van externe omstandigheden? Zou uw geluk
minder fragiel worden als het meer een gemoedsaandoening, een manier waarop u
de wereld ziet, zou zijn?
En hoe zit het met de
momenten waarop u zich ongelukkig voelt? Is dat afhankelijk van bepaalde
uiterlijke omstandigheden? Bent u ongelukkig als uw riante inkomen wordt
teruggeschroefd, als u zelf of uw geliefden ziek zijn of als uw partner u de
bons geeft? Heeft u door dat u heel kwetsbaar bent als het vooral uiterlijke
omstandigheden zijn die u ongelukkig maken? Wat als uw onlustgevoelens nu eens
niet afhankelijk zouden zijn van uiterlijke omstandigheden? Wat als ook
ongelukkig zijn een manier om tegen de wereld aan te kijken zou zijn?
Mogelijk dat u tijdens
dit zelfonderzoek ook tot de ontdekking komt dat lijden niet persé iets slechts
hoeft te zijn. Het is vervelend en doet pijn, maar vormt tegelijkertijd een
heel sterke aansporing om in actie te komen, om de bron van dat lijden uit te
roeien. En dat maakt van lijden dan wel niet iets dat goed is, maar geeft toch
zin aan een verder vervelende toestand. Is voor u lijden daarmee misschien iets
minder erg geworden?
Tijdens dit kleine zelfonderzoek zult u al gauw tot de conclusie
komen dat geluk als de vervulling van al uw wensen en verlangens tot mislukken
gedoemd is. Succes of het winnen van een grote prijs kan een tijdelijk gevoel
van vreugde opleveren. Een ongeluk, het overlijden van een dierbare of een
ernstige ziekte kan een periode van depressie veroorzaken. Maar vroeg of laat
keren we terug naar een algemeen gemiddeld geluksniveau. Psychologen noemen dit
met een moeilijk aan het Grieks ontleend woord de ‘hedonistische adaptatie’.
Ook in het dagelijks leven kun je dit ervaren. Na een derde portie van dat
heerlijke aardbeienijs begint u toch echt een beetje misselijk te worden en
zelfs die prachtige Medoc gaat u op een gegeven moment tegenstaan. Een nieuwe
televisie, een nieuwe iPad of een loonsverhoging kunnen u tijdelijk opbeuren,
maar algauw slaat de gewenning toe en keert u terug naar uw gebruikelijke
geluksniveau. U raakt gewend aan het nieuwe en u past u eraan aan. Uw vervulde
dromen worden het nieuwe normaal. Al gauw ontstaan er dan nieuwe wensen en
verlangens. Deze aanpassing gebeurt niet alleen met prettige veranderingen,
maar ook bij onprettige veranderingen. Dat is de goede kant van de
hedonistische adaptatie. Wanneer mensen ziek worden of gehandicapt raken zorgt
hun aanpassingsvermogen ervoor dat ze leren omgaan met hun ziekte en daar niet
voor de rest van hun leven doodongelukkig door blijven. Ze passen zich aan aan
het onvermijdelijke en kunnen uiteindelijk net zo veel, of weinig, geluk
ervaren als hun gezonde medemens.
Voor de stoïcijnen is het je gelukkig of ongelukkig voelen dan
ook niet een kwestie van het al dan niet vervullen van al uw wensen en
verlangens. Het heeft ook niets te maken met het er al dan niet in slagen om
voor u vervelende gebeurtenissen te vermijden. Voor het stoïcisme is geluk een
manier om tegen de wereld aan te kijken. Het is een levenshouding.